לדף הראשי

אומנות הניהול

 

כנסו לדף הפייסבוק שלי - קבלו ספר במתנה

הקשבה

ישנם רבים המיטיבים לכתוב או לדבר, אך רק מעטים יודעים כיצד להקשיב. מרביתנו מסננים את המלים המופנות אלינו בעל-פה, כך שאנו קולטים רק אחדות מהן - לעתים קרובות אלו שאנו מבקשים לשמוע. רק מעטים מטפחים את אמנות ההקשבה. אולם, זוהי מיומנות חיונית ביותר כיוון שמי שיודע להקשיב יאסוף יותר מידע ויגיע לקשרים טובים יותר עם הזולת. שני האפקטים הללו של הקשבה טובה הם חיוניים להצלחה בכל תפקיד ניהולי.

אנשים אינם מקשיבים בצורה אפקטיבית

אנשים אינם מקשיבים בצורה אפקטיבית מהסיבות הבאות:

* הם אינם מסוגלים להתרכז, מכל סיבה שהיא

* הם מרוכזים בעצמם יתר על המידה

* מתמקדים יתר על המידה בדברים שהם עומדים לומר

* אינם בטוחים למה הם מקשיבים או מדוע הם מקשיבים לזה

* אינם מסוגלים לעקוב אחר הנקודות או הטיעונים שמעלה הדובר

* פשוט אינם מעוניינים במה שנאמר.

עבור להקשבה פעילה

מי שיודע להקשיב בצורה אפקטיבית:

* מתרכז בדובר, עוקב לא רק אחרי המלים אלא גם אחרי שפת הגוף אשר באמצעות עיניים או מחוות, מדגיש לעתים קרובות משמעות ומעניק חיים למסר.

* מגיב במהירות לנקודות שהעלה הדובר, גם אם רק בצורת מלמולי עידוד.

* מציג שאלות לעתים קרובות כדי להבהיר משמעות ולתת לדובר הזדמנות לנסח משפט מחדש או להדגיש נקודה מסוימת.

* מעיר לגבי נקודות שהעלה הדובר, מבלי להפריע לשטף הדיבור. זאת כדי לבחון את מידת הבנתו ולהיווכח כי הדובר והמאזין עדיין משדרים על אותו תדר. הערות אלו עשויות לשקף או לסכם משהו שהדובר אמר וכך להעניק לו הזדמנות לשקול שנית את הנקודה שהועלתה או להבהירה.

* מעיר הערות לגבי נקודות עיקריות - גם אם ההערות אינן נוגעות לאותן נקודות הן מסייעות לכושר ההתרכזות.

* מעריך בהתמדה את המסרים שנאמרו כדי לבדוק כי הם מובנים ורלבנטיים למטרת הישיבה.

* מודע כל העת למשמעויות הדקות של דברי הנואם.

* גם אם הוא שקוע בכסאו - הוא רוכן קדימה, מראה עניין ושומר על מגע באמצעות תשובות בעל-פה ושפת הגוף.

* מוכן להניח לדובר להמשיך, במינימום של הפרעות.

 

 

< startspan -->

Copyright © 2007.Meir Liraz. All rights reserved .