לדף הראשי

אומנות הניהול

 

כנסו לדף הפייסבוק שלי - קבלו ספר במתנה

ניהול הבוס

אם ברצונך להשיג תוצאות, לחדש ולהמשיך הלאה, עליך ללמוד כיצד לנהל את ה'בוס' שלך. המלה 'לנהל' מוגדרת במילון האנגלי של אוקספורד כ:

* ניהול עסקים

* לפקח; לגרום לכפיפות לאדם אחר

* להביא אדם לכך שיסכים למשאלות אדם אחר באמצעות תחבולות, חנופה, או המלצה על מניעים מתוך שיקול דעת.

* לפעול על פי מניעים או לתמרן לקראת מטרה

* לגרום למימוש דבר מה על פי תוכנית; להשיג ביישום

* לטפל ב, או להתייחס בזהירות.

על אף שתפיסות כגון תחבולה, חנופה ותמרון אינן ממלאות בדרך כלל תפקיד כלשהו, כל ההגדרות האלו מצביעות על ההיבטים השונים לניהול ה'בוס'.

אם אתה מאמין באמת ובתמים שיש לבצע דבר מה ואינך מסוגל לעשותו ללא הסכמת ה'בוס' שלך, עליך לתכנן כיצד אתה עומד ל'נהלו'. מן הראוי להקדיש לדבר מחשבה קפדנית ורציפה. קל מאוד לשכוח חלק חשוב זה של אמנות הניהול.

כדי ל'נהל' את ה'בוס' שלך עליך לדעת כיצד:

* להשיג ממנו הסכמה לגבי מה שברצונך לעשות

* לטפל אתו בבעיות

* להרשימו כך שיטה יותר לקבל את הצעותיך ולשים מבטחך בו.

להשיג הסכמה

להשיג הסכמה מה'בוס' דומה לדרך שבה משיגים הסכמה מכל אדם אחר. עליך להצטיין בהצגת נושא (ע"ע) ושכנוע (ע"ע). באופן מוגדר יותר, עליך לעשות את הדברים הבאים:

1. לברר למה הוא מצפה.

2. לברר מה הוא אוהב ומה אינו אוהב, גחמותיו ודעותיו הקדומות.

3. לברר כיצד הוא אוהב את הדרך שבה מציגים את הדברים בפניו. האם הוא אוהב דו"חות ארוכים בכתב שהוכנו בקפידה? או האם הוא מעדיף הצעה מקוצרת הכתובה על צד אחד של גליון נייר? אולי ניתן יהיה לשכנעו אם מציגים בפניו את ההצעה בצורה הדרגתית - בתהליך של ריכוך. יש המעדיפים להתחיל לדון בבעיה בדרכי עקיפין, לפני שמגיעים למרכיבים החיוניים.

4. לברר מה דרך הביצוע העדיפה מבחינתו - מתוך צפייה והפניית בקשה לאנשים אחרים. אם משהו משתבש בחר ברגע הנכון והתייעץ אתו כיצד לבצע את הדבר טוב יותר בפעם הבאה (מרבית האנשים נהנים כאשר שואלים בעצתם).

5. ברר מה הזמן המתאים לפנות אליו. יש אנשים המגיבים בצורה הטובה ביותר מיד כאשר פונים אליהם. יש כאלה שצריכים זמן ל'התחמם'. לא מומלץ להנחית הפתעה על אדם שנמצא בסוף יום עבודה מייגע. ברר מה מצב הרוח שלו לפני שתיגש אליו. מזכירתו עשויה לסייע לך ומומלץ תמיד לדאוג שתהיה לצידך. מזכירות עשויות להיות ידידות טובות אך גם אויבות קשות.

6. ברר מהן הנסיבות הטובות ביותר להתמודדות עם ה'בוס'. לבד במשרד, במהלך ארוחת צהריים, או להסיעו במהירות בכביש מהיר (עוד יש הרבה מה להוסיף בנוגע לדרכים בהן ניתן להפכו למאזין טוב). התרחקות מהמשרד עשויה לעזור; לא יהיו הפרעות ואין סיכוי שה'בוס' יזמן את 'נושא כליו' ואז יהיה עליך לשכנע שני אנשים בבת אחת. (מוטב להתמודד עם כל אחד מהם לחוד).

7. עליך להחליט האם אתה רוצה תמיכה מעובדים אחרים. יתכן שתוכל להציג טוב יותר את עמדתך על בסיס של אחד לאחד. חשוב מאוד שתעמוד איתן על שתי רגליך.

8. אם אינך מסוגל להשיג את מבוקשך במגעים הראשונים, אל תיגרר לעימות ישיר. השג הסכמת ה'בוס' בדברים עליהם הוא מוכן להסכים. רק לאחר מכן פנה לנושאים הבעייתיים. הבא לידיעתו כי אתה מבקש ששניכם תדונו בכל זווית אפשרית. הדגש אחריות משותפת.

9. השאר לו נתיב מילוט - דרך פתוחה להסכים מבלי להשפיל עצמו. אל תוריד אותו לקרשים - אז אולי תנצח בסיבוב הנוכחי אך מה בנוגע לפעם הבאה?

10. אל תציף אותו ברעיונותיך. אל תצפה להשיג הכול בבת אחת. נהג בפשטות. אם תיתקל בהתנגדות חזקה, אל תאריך במלחמה. עליך ל"הישרד" ולהילחם ביום אחר. אין זאת אומרת שאל לך להגן על עמדתך, אולם אסור לך ליצור רושם של מי שהולך "עם הראש בקיר."

11. החזק במלאי הצעות חליפיות או שינויים לרעיון המקורי שלך. נצלן אם תגיע לדרך ללא מוצא.

12. אם ה'בוס' שלך מעלה רעיון טוב יותר משלך, עליך להכיר בכך ולקבל זאת. הכול אוהבים הכרה. אין צורך להחמיא לו. אתה פשוט מגיב כלפיו בדרך שהיית רוצה שיגיב כלפיך.

13. אם אינך מסוגל לשכנעו בפעם הראשונה, אל תשכח שהוא ה'בוס'. הוא מקבל את ההחלטות הסופיות. אם הוא אומר "כך זה יהיה". יתכן שיהיה עליך לקבל זאת. בסופו של דבר הוא עלול לומר לך: "אנו נמצאים במירוץ של שני סוסים. רק אחד מהם עשוי לנצח וזה אני." אולם, אל לך להיכנע לחלוטין. חפש רמזים לכך שהוא מוכן לשנות את דעתו - אם יינתן לו מספיק זמן ואתה תשנה את טיעונך או הצעתך. אל תנדנד. אם תלחץ חזק מדי הוא יתעקש ויתחיל לחשוב שאתה קורא תגר על סמכותו ועמדתו. עליך לפרוש בכבוד ולפתוח שוב במאבקך ברגע הנכון.

התמודדות עם בעיות

דברים משתבשים לפעמים. טעית. אתה זקוק לעזרת ה'בוס' שלך כדי ליישב בעיה. כיצד תתמודד אתו? עליך לנקוט בגישה הבאה:

1. עדכן אותו. לעולם אל תניח לו להפתיעך. הכן אותו מראש לבשורות רעות. אם הצרות אינן באות ב"בודדות אלא בצרורות", אל תנחית עליו הכול במכה אחת. בשר לו ברכות ככל האפשר. אל תשתמש בצורה בוטה מדי בטכניקה של לספר קודם את הבשורות הטובות ולאחר מכן את הרעות. אל תהיה קודר מדי. תן לו תקווה.

2. אם משהו השתבש, עליך להסביר מה קרה, מדוע זה קרה (בלי תירוצים) ומה היית רוצה לעשות בנוגע לזה. אל תזרוק לו את הבעיה בסגנון של "זהו זה."

3. עליך להדגיש כי אתה מבקש חוות דעתו בנוגע להצעותיך, וכן את הסכמתו.

4. אם אתה סבור שהאשם בו, לעולם אל תאמר, "אמרתי לך", אם תעשה כך, רכשת לך אויב לצמיתות.

5. אם תודה באחריות, נסה לעצור הסתערות של ה'בוס'. עליך לנווטו כך שיעבור מהאשמות לגישה חיובית לגבי מה שאתם מסוגלים לעשות יחד כדי לפתור את הבעיה.

להרשים את הבוס שלך

מטרתך כמנהל איננה רק להרשים את הממונה עליך. אינך גם חותר לכך שיחבבך. אולם, תוכל לבצע יותר דברים ולהסתדר אתו טוב יותר, אם תרשימו. מדוע להפוך את ה'בוס' לאויב אם הוא יכול להיות ידיד?

עליך לגרום לכך שהממונה עליך יתן בך אמון, יסמוך עליך ויאמין ביכולתך להעלות רעיונות טובים ולגרום לדברים להתרחש. הוא אינו רוצה להיות השמרטף שלך או לבזבז את זמנו בתיקון שגיאותיך או חיפוי עליך.

כדי להצליח ולהרשים את ה'בוס' מבלי להתאמץ עליך לבצע את הדברים הבאים. זכור, אל תלחץ!

1. היה תמיד כן ופתוח. הודה במשגים. לעולם אל תשקר או תסתיר את האמת. אם יש חשד קלוש ביותר שאינך נוקט בגישה ישירה, אתה עלול לאבד את אמון הבוס לתמיד.

2. עליך לסייע ל'בוס' שלך להיות צודק. אינך חייב בהכרח להיות כנוע או צייתן. יחד עם זאת, עליך להכיר בכך כי אתה קיים כדי לתמוך בו - בכיוון הנכון.

3. הגב במהירות לבקשותיו על בסיס של "מסוגל לעשות/אעשה".

4. אל תטריד אותו שלא לצורך בבעיותיך.

5. הענק לו את ההגנה הדרושה לו. המילה "נאמנות" נשמעת אולי כמושג מיושן, אך אתה חייב זאת ל'בוס' שלך. אם לא תוכל להיות נאמן לו, עליך להסתלק מהמערכה מהר ככל האפשר.

6. תן ל'בוס' שלך פתרון מוגמר. כלומר, אם הוטל עליך לעשות משהו, עשה זאת באופן יסודי. הצע פתרונות. אל תעלה בעיות. אם נוח לו, נסח את רעיונותיך על טיוטה. אולם, אחרי שסיימת, הצג הצעה מלאה והבא את הראיות וההוכחות הדרושות לביסוס עמדתך. הימנע מפתרונות "מבושלים למחצה". ה'בוס' שלך רוצה תשובות לא שאלות. לאחר שסיימת את הדו"ח שלך ולמדת את המסקנות וההמלצות, הצג לעצמך את השאלה: "לו הייתי ה'בוס' שלי האם הייתי מסכן את המוניטין שלי בעבור פיסת עבודה זו וחותם את שמי?" אם התשובה שלילית, קרע את הדו"ח לגזרים ועשה זאת שוב. כך אין עושים "פתרון מוגמר".

 

 

< startspan -->

Copyright © 2007.Meir Liraz. All rights reserved .