לדף הראשי

אומנות הניהול

 

כנסו לדף הפייסבוק שלי - קבלו ספר במתנה

התמודדות עם שמועות

לשמועות יש כוח להרוס מוניטין, לחסל קריירה ולהביא חברות לפשיטת רגל. כדי לטפל בשמועות באופן אפקטיבי, יש להבין את הדפוס בו הן פועלות.

בכל כיוון שהשמועות נושבות, הן עלולות לגרום לכעס וסכסוכים. מנהלים צריכים להיות מוכנים לטפל בכוח זה כאשר הוא פוגע בתחומי האחריות שלהם. יש גם שמועות חיוביות, אולם מרביתן הרסניות ועשויות להצריך התערבות. אולם אפילו שמועות חיוביות יכולות לגרום לציפיות בלתי-מוצדקות המצריכות תשומת לב.

ניתן להגדיר שמועה כ: "דיווח בלתי-מאומת או בלתי-מבוסס או סיפור המופץ מאדם לאדם... לעתים קרובות מבוסס על רכילות." שתי עובדות שהתגלו במחקרים הן ששמועות הן קשות לטיפול באופן בלתי-צפוי, וכי הפתרון הברור של מציאת וחיסול מקור השמועות, הינו לעתים קרובות בלתי-אפשרי.

הזדמנויות ליישום

שמועות עשויות לשגשג בכל דרג. הקרבן עשוי להיות עובד, מנהל, מחלקה או הארגון כולו. המנהלים הממונים הם האחראים לאיתור הסכנה, הערכתה והחלטה על פעולה מתאימה.

דוגמה

רון סגל נשכר כדי לנהל את מחלקת הרכש. מאחורי הצעד הזה עמד הצורך להשליט סדר, לחסל את אי-היעילות וההעדפה הבלתי צודקת של המנהל הקודם כלפי חלק מהעובדים וחשד לשוחד במחלקה. זמן קצר לאחר שסגל מתחיל לעבוד, הסיפורים מתחילים להסתובב:

- הוא נטפל למזכירה שלו.

- הוא התגרש יותר פעמים מאשר כוכבת בידור ידועה.

- הוא מתכוון להחליף את כל עובדי מחלקת הרכש.

סגל מכחיש את השמועות בלהט, אולם העובדות אינן משכנעות איש. לדוגמה:

"תקיפת" המזכירה: הוא דיבר בחריפות עם האישה לאחר שהיא המשיכה בנוהל שהוא הורה להפסיק. לאחר מכן התברר שלמזכירה היתה "הבנה" עם אחד הספקים והיא קיוותה להגיש הזמנה חשובה "מתחת לאפו של הבוס."

"גרוש מספר פעמים": סגל התגרש רק פעם אחת. העובדה שגירושיו ארעו לאחרונה הוגזמה על-ידי מפיצי השמועות.

"פיטורין נרחבים": סגל חשף הרבה נהלים בלתי-יעילים וטורח על חיסולם. עובדים מיותרים הועברו למחלקות אחרות.

בסופו של דבר השמועות שככו. שישה חודשים לאחר מכן, סגל והמנכ"ל, הבוס שלו, בודקים את המצב וסגל מעיר, "הייתי צריך לנקוט בפעולה כלשהיא לחיסול השמועות. כך היינו מצמצמים את משך הזמן שנדרש כדי לחזור למצב עבודה רגיל." הבוס שלו מסכים איתו.

איך ליישם

הבעיה הבסיסית היא האם לפעול או לא לפעול

1. האם לנסות למצוא פתרון? יש שמועות טפשיות שהן יותר בגדר בדיחה מאשר איום. מאלה אפשר בדרך כלל להתעלם. הנה השיקולים לגבי נקיטת פעולה:

* שמועה היא דבר יקר במונחים כספיים - "החדשות" שהחברה נמצאת בקשיים כספיים חמורים יכולה לחסל את הסיכויים לקבלת הלוואה בנקאית חשובה, לפגוע בתדמית החברה או במוניטין שלה.

* משבר באופק. לקוחות מתחילים לבטל הזמנות. בעיות מוראל וביצועים מעצימות.

* המוניטין של פרטים מסוימים נפגע, היחסים מתערערים, וכו'.

* האם אנשים מתייחסים לשמועות ברצינות? יש שמועות שהן כל כך מעוותות עד שהן דועכות מעצמן.

* עד כמה השמועות נפוצות? יש שמועות המתפשטות כמו שמן על המים, ואחרות מוגבלות יותר. אלו הגורמות לבעיות ומאיימות לצאת משליטה מצריכות פעולה מתקנת.

2. הכר את סוגי השמועות. יש שלוש קבוצות:

* פחד שווא. שמועות המושתתות על פחד; פחד מפיטורין, משינויים בלתי-רצויים בעבודה, מפשיטת רגל, מארגון מחדש.

* תקוות מוגזמות. התוצאות של שאיפותיהם של העובדים. לדוגמה, לקראת חג הפסח מספר אחד העובדים לחברו שהוא מצפה למענק של עשרה אחוזים ממשכורתו השנתית. זוהי תקווה המבוססת על החדשות שסיפרה ידידה העובדת בחברה הנותנת מענקים גדולים. כאשר המענק מגיע, הוא לא יותר מאחוז אחד מהמשכורת השנתית, וחלק מהעובדים מאוכזבים מאד.

* שנאה. יוסי א., עובד חדש, מספר לבוס שלו שהוא עוזב את העבודה ואכן עושה כך. הסיבה לעזיבה? שמועות שהילכו בחברה ואמרו שהוא גנב פריטים קטנים שנעלמו לאחרונה מהמשרד. חודש לאחר מכן הגנב האמיתי נתפס. מי התחיל בהפצת השמועה המקורית? מישהו ששונא את יוסי. שמועות רצח-אופי הן הקלות ביותר להפצה והקשות ביותר לחיסול. מוניטין אפשר להרוס בן לילה. מאחורי הלחישות יש מישהו שמחפש נקמה, או גרוע מכך, "שונא מקצועי".

3. חשוף את העובדות. זהו הצעד הראשון לאומדן חומרת המצב. השמועה עצמה תרמוז לך היכן להתחיל לחפש. שמועה על דן רותם למשל, צריכה להוביל אותך לשאול אותו ראשון. מה הוא יכול לספר לך ביחס ל"מידע" שמסתובב? היה זהיר. אם רותם מאשים את סמי תירוש, אינך יכול להניח שהחשדות נכונים. וכאשר אתה חוקר אנשים, נסה להימנע מהפצת השמועה. במידת האפשר, הגבל את עצמך לשיחות עם אלה שכבר יודעים, אולם אם אתה חוקר אנשים שמתברר שאינם יודעים דבר, הסבר שאתה מנסה להזים שמועה בלתי-נכונה.

4. חפש את המקור. סוג השמועה יכול לרמוז לך על מקורה. אולם אל תקפוץ למסקנות. עבור מחוליה לחוליה, אבל אל תופתע אם אתה מגיע לסמטה ללא מוצא: "שמעתי את זה בחדר האוכל, אבל ישבתי עם גבי לדובר ולא זיהיתי את הקול." אתה עלול להגיע לדילמה שכיחה: אתה בטוח למדי מי האשם, אבל הוא או היא מכחישים זאת. ואם אין לך הוכחות, העונש היחיד שתוכל להשיג הוא תחושת האי-נוחות של האשם היודע שאתה חושד בו.

5. אמת. האמת היא הנשק החזק ביותר שלך. על-פי רוב, עובדות הן האמצעי הטוב ביותר. אולם הצהרת העובדות אינה מספיקה. תחת זאת:

* כנס את הקבוצה. כינוס אנשים יחדיו נותן תוקף רשמי ומשקל לדברים שאתה אומר. הקפד לכלול את המנהיג הטבעי (ע"ע) ואת אלה העשויים להיות מעורבים. הדגש שמטרתך הראשונית היא למנוע נזק ואי-הגינות.

* חזור על השמועה. אפשר לאחרים להסכים עם הניסוח שלך, ואז הפרך את הסיפור על-ידי הצהרת העובדות המנוגדות. היה מוכן לגבות את הצהרתך בעדויות.

6. טפל באשם שזיהית. העונש למפיץ שמועות מוכח תלוי בנסיבות. אנשים כבר פוטרו עבור הרבה פחות מאשר הפצת סיפורים מזיקים לארגון. אולם אם אינך מתכוון להגיע לפיטורין, הצג את הדברים באופן ישיר: "איננו יכולים להרשות סוג זה של התנהגות. הוא יוצר אוירה לא טובה, פוגע באנשים ומפריע בביצוע העבודה. כדאי מאד שהתנהגות זאת לא תישנה."

7. נצל לטובתך גורם עיקרי הנמצא בשליטתך. מחקרים הראו ששמועות משגשגות בהעדר חדשות ומידע. הנשק החזק ביותר שלך נגד שמועות הוא קבוצה מיודעת היטב המסוגלת להבחין בעצמה בין שקר לאמת. להלן מרכיבי המדיניות החיובית:

* הקם ערוצי תקשורת פתוחים ודו-סטריים. תן עידוד לשאלות העובדים ובמידת האפשר ענה עליהן. התמורה תהיה כפולה: הפחתת הספקות והפחדים הגורמים לשמועות והגדלת הסיכוי ששמועות יגיעו אליך במהירות, כאשר עוד ניתן לכבותן.

* הודע מראש על שינויים צפויים.

* יידע את העובדים בנוגע להתקדמות ותחזיות בענינים חשובים כמו מכירות, כספים, תוכניות לעתיד וכן הלאה.

 

 

< startspan -->

Copyright © 2007.Meir Liraz. All rights reserved .