לדף הראשי

אומנות הניהול

 

כנסו לדף הפייסבוק שלי - קבלו ספר במתנה

עקיפת סמכות

עקיפת סמכות היא תקשורת בה מישהו - לפעמים אתה - מוצא משרשרת התקשורת. אתה יכול להיות מעורב במצב כזה בשלוש דרכים:

* הבוס שלך או עובד אחר מתקשר עם כפוף לך ללא ידיעתך או רשותך בנושא אשר באופן רגיל היה דורש את תשומת ליבך.

* עובד כפוף לך מתקשר עם הבוס שלך או עם מנהל אחר בדרג בכיר ללא ידיעתך או רשותך.

* אתה עוקף את הבוס שלך.

הזדמנויות ליישום

עקיפה היא מצב בלתי-נורמלי של תקשורת. הנזק יכול להיות שולי או להוות הפרה רצינית של מעמד וסמכות. עליך להיות מוכן לטפל בעקיפה בצורותיה השונות.

דוגמאות

1. רון פרי, הכפוף לדרורה משעל, מנסה להשיג מדרורה אישור לקחת קורס בתולדות האמנות על חשבון החברה. משעל בדקה וקבעה שלמרות שהחברה מממנת לימודים הקשורים לעבודה, הקורס של פרי אינו עונה על דרישות אלו.

משעל מקבלת שיחת טלפון נרגזת ממחלקת כוח-אדם: "פרי היה כאן הבוקר. הוא טוען שנתת לו תשובה שלילית..." משעל מודיעה לפרי שהיא אינה מוכנה לשמוע שהוא פועל מאחורי גבה. היא נסערת מאד, הרבה יותר ממה שהמצב מצדיק ומנסה להבין את הסיבות לכעסה. היא מבינה שהתקרית גורמת לה להיראות רע בעיני העובדים ממחלקת כוח-אדם. היא חושדת שתחושת הפגיעה שלה נובעת ממעמד המנהיגות שלה.

2. גידי ויסברג מנסה לשכנע את הבוס שלו, משה קליין, ברעיון אשר לדעתו יפתח שוק חדש לחברה. קליין אינו מעודד במיוחד, ובסופו של דבר ויסברג מפסיק לנסות. אולם יום אחד הוא פוגש במעלית את מנחם ארז, הבוס של קליין. ארז שומע שויסברג פנוי ומזמין אותו לסעוד איתו צהרים. במשך הארוחה, ויסברג מתאר את הרעיון שלו לגישת השיווק החדשה. ארז מתענין ומבקש מהמנהל לשלוח לו תזכיר בענין.

בחזרה במשרדו, ויסברג מבין שהוא עקף את קליין והולך אליו כדי להסביר מה קרה. ללא ספק, הבוס אינו מרוצה מהמצב. ויסברג מרגיש שהוא נגע בבעיה הרבה יותר עמוקה אצל הבוס שלו ממה שהמצב מחייב. ללא ספק, קליין מרגיש שמעמדו ביחס לבוס שלו נפגע.

 

איך ליישם

במובן הצר, עקיפת סמכות היא לגלוג על הערוצים המקובלים. ניתן גם להתייחס אליה כאל אמצעי לפתיחת תקשורת חסומה. אולם השפעתה נובעת מהאיום לסדר הקיים. כדי לטפל בעקיפת סמכות:

1. הבן את הגורמים. יש שני מערכים:

* סיבות טובות:

המנהל נעקף משום שהוא לא היה זמין.

הנושא היה דחוף.

העוקף הרגיש שהנושא חשוב והיה מוכן לקחת את הסיכון הכרוך בהעברת המסר.

* סיבות גרועות:

הטלת ספק או לגלוג על סמכותו של האדם שנעקף.

העוקף אינו שבע רצון ומקווה לאוזן אוהדת יותר על-ידי עקיפת המנהל.

2. כאשר עוקפים אותך. אל תפעל בפזיזות או מתוך כעס.

* בדוק את הסיבות לעקיפה. הסיבות יכולות להיות מקובלות עליך או לנבוע מהפגנת עוינות.

* אם אתה מרגיש שהעקיפה אינה מוצדקת, אמוד את המניע של העוקף. אם המעשה נעשה ללא מחשבה, הסבר לעובד את ההפרה ואת הסיבה שיש להיצמד לערוצי התקשורת המקובלים. אם מדובר בטינה, יש לך כאן בעיה של אי-ציות ואולי גם עוינות. באלה יש לטפל בנפרד. שוחח עם האדם השני. רגשות שליליים צריכים להיבדק. אתה עשוי להחליט להתעלם מהעקיפה, להזהיר או לנקוט בפעולה משמעתית.

3. כאשר אתה העוקף. אתה מתוחכם מספיק בעניני מעמד ומדיניות החברה כדי לשקול את הצדדים השליליים לפני שתפעל מאחורי גבו של הבוס, אם בכל זאת תחליט לעקוף:

* לכל הפחות, היה מוכן להצדיק את פעולותיך.

* היה מוכן להתמודד עם התנגדות ונזיפה אפשרית.

4. שאלות. כאשר עוקפים אותך, שאל את עצמך את השאלות הבאות:

* האם אתה איטי מדי בטיפול בבקשותיהם של כפופים לך?

* האם הדרג הבכיר יותר איטי מדי במתן תשובות לך? אם אינך מקבל תשובות מהירות יחסית עבור עובדיך, אתה עלול להיחשב כצואר-בקבוק.

* כאשר התשובות לכפופים לך מתעכבות, האם אתה מסביר וקובע מועד אחרון לקבלת התשובה?

* אי-הקשבה. לא תמיד העובדים עומדים על דעתם. הגבר את מידת הקשב שלך כדי לשמוע גם את הקולות החלשים ביותר.

* האם אתה קשוח מספיק עם הבוס שלך? כאשר מנהלים אינם מטילים את משקלם עם הממונים עליהם, העובדים עשויים להרגיש צורך לעקוף אותם כדי להשיג פעולה.

5. כאשר הבוס שלך או מנהלים אחרים פונים ישירות לאחד הכפופים לך ללא ידיעתך, שאל את עצמך:

* האם זה היה מקרה חירום? אם כן, עקיפת סמכות יכולה להיות קבילה.

* האם עקיפת הסמכות היתה תגובה לעיכוב? האם אתה מטפל בשאלות בזריזות? אם הזמן הוא הבעיה, אולי יש לך עוזר שתוכל להטיל עליו את השגת התשובות.

6. האם יחסיך עם הבוס הם הבעיה? דיון מעשי באפשרות זאת צריך לגעת:

* בנכונותך לשתף פעולה.

* בהסבר שסמכותך נפגעת.

אם הדיון אינו מסתיים באופן ידידותי, המצב הבסיסי חייב להתברר ושני הצדדים יצטרכו להתמודד עימו.

 

 

< startspan -->

Copyright © 2007.Meir Liraz. All rights reserved .