לדף הראשי

אומנות הניהול

 

כנסו לדף הפייסבוק שלי - קבלו ספר במתנה

הנדסת משרה ניהולית

בספרו "מעשה הניהול", אומר מומחה הניהול האמריקאי, פיטר דרוקר, שכדי להשיג ביצועים מעולים בניגוד להנאה או סיפוק מהעבודה, "הדרישה הראשונה לביצועים מעולים היא הנדסת המשרה הבודדת להשגת יעילות מירבית." בקצרה, המשרה והדרך בה אתה מבצע אותה הן המפתח. קבלת רעיונותיו של דרוקר יכולה להזניק את המנהל בדרך לביצועים מעולים.

יש מנהלים המהססים לנתח את תוכן ושיטות עבודתם מאחר והם זוכרים את המעשיה על מרבה הרגלים שלא היה מסוגל עוד ללכת לאחר שהחליט לבדוק כיצד הוא הולך עם כל כך הרבה רגלים. בעסקים בני ימינו יש משפט האמור לתאר תופעה זאת: שיתוק לאחר ניתוח. אולם עבור מנהלים הנחושים בדעתם לממש את הפוטנציאל המקצועי, ניתוח הדברים שהם עושים והאופן בו הם עושים אותם הינו דרישה ראשונית.

הזדמנויות ליישום

מנהלים המעונינים בשיפור אישי ימצאו כאן את הבסיס להנדסת פעילותם היומיומית. פרק שימושי זה יסייע לך לפתח פרופיל ביצועים בתחומי-מפתח, ואז לפרש את התוצאות כדי להעריך ולשפר על-פי רצונך.

דוגמה

המנהלת ליאורה בשן טיפסה בסולם ההצלחה בחברה ולא מכבר זכתה בתמורה הגדולה מכולן, משרת הסמנכ"ל לעניני לקוחות. אולם אפילו בזמן שהיא צוהלת על המעמד החדש, החרדה מפחיתה משמחת הנצחון. היא אינה בטוחה שהיא תוכל להתמודד עם התביעות של המשרה החדשה. היא מודעת לעיקרון הפיטרי (ע"ע) וחוששת שהיא מגיעה למגבלות יכולתה. אפילו משרתה הקודמת דרשה ממנה לעבוד שעות נוספות ולהישאר במשרד בסופי שבוע. העבודה החדשה תהיה לא פחות תובענית.

"טיפול בכל כך הרבה דברים גומר אותי", אומרת בשן לעצמה. היא מודעת להיבטים הרבים של עבודתה וכי יש דברים שהיא עושה טוב יותר מאחרים. אולם בדומה לרוב המנהלים, היא מסתמכת על הנסיון שצברה בסגנון "היומיומי" שלה. היא מתחילה לקרוא ספרים ומאמרים על ניהול. מרביתם תאורטיים ומופשטים, אבל יש לה עכשיו נקודת-מבט טובה יותר על המשרה החדשה והיא נעשית יותר אופטימית. "תירגול מביא לשלמות", היא אומרת לעצמה, אבל מבינה שחזרה על אותן טעויות אינה תורמת דבר מלבד עייפות. ליאורה מרגישה שהיא זקוקה לגישה מעשית.

איך ליישם

ההמלצות הבאות יכולות לסייע למנהלים לעדכן את אסטרטגיות השולחן שלהם ולהתחיל לשפר באופן משמעותי את יכולתם הכוללת:

א. מהו מצבם של כישוריך הבסיסיים? דרג את ביצועיך בכל אחד מהפריטים ברשימה הבאה על-ידי שרטוט עיגול קטן סביב הסימון בטור המתאים. ככל שתשובותיך יהיו מדויקות יותר, כך יהא הפרופיל שימושי יותר. בחחומי "המגע", פריטים 6 עד 9, דרג, אם ניתן, תוצאות אובייקטיביות שהושגו.

פרופיל הכישורים הניהוליים שלך
 לכל כישור תן אחד מהציונים הבאים : נמוך, בינוני, גבוה.

1. תקשורת - בכתב, פנים-אל-פנים, בטלפון

2. תיכנון - אסטרטגיות ארגון, טקטיקות, משימות           

3. פתרון בעיות - פתרון מכשולים תיפעוליים       

4. קבלת החלטות - בחירה מבין אפשרויות לפעולה          

5. טיפול בפרטים - קשירת קצוות פתוחים           

6. קשרים כלפי מעלה - עם הבוס, דרגים בכירים יותר     

7. קשרים עם עמיתים - אחרים בדרג שלך          

8. קשרים עם כפיפים - דו-סטריים, השגת שיתוף פעולה   

9. קשרים חיצוניים - הרחבת העולם המקצועי    

10. זכרון - יכולתך לזכור עובדות, מספרים, פנים            

11. נאומים - בציבור, בקבוצות קטנות וגדולות    

12. כתיבה - תזכירים, מכתבים, דוחו"ת

13. הקשבה - לפרטים, בקבוצה  

14. ריכוז - יכולת מיקוד המחשבה         

15. משא ומתן - היכולת לתמרן ולשכנע   

16. חשיבה - על עבודתך וההזדמנויות הגלומות בה          

17. קריאה - כתבי-עת מקצועיים, ספרים, עיתונים           

18. עבודה שגרתית - הרגלי עבודה קונסטרוקטיביים        

ב. פתח את הפרופיל. עשה זאת על-ידי חיבור בקו אחד של כל הנקודות שסימנת.

ג. נתח את הדפוס שהתקבל. פירוש הפרופיל הוא השלב הבא בהערכת הדירוג שלך.

* סקירה כללית. ראשית כל, שים לב ששמונה-עשר הכישורים נחלקים לשלוש קטגוריות: נהלי ניהול, יחסי עבודה וכישורים אישיים. החלוקה נותנת לך סקירה כללית של רמת ביצועיך בשלוש חזיתות רחבות אלו.

לאחר שזיהית את הנקודות החלשות אתה יכול לפתח גישה מתקנת, ההמלצות הבאות ממחישות את הגישות המתקנות הזמינות עבורך:

שיפור כישורים. יש מנהלים הסבורים שהדרך הטובה ביותר היא לעבוד על הנקודות החלשות. אולי. אבל שקול את הנקודות הבאות:

1. כישורים בדירוג גבוה. כישורים שדורגו ברמה זאת הם אלה בהם יש לך את המיומנות הטבעית הגבוהה ביותר. יש פיתוי להסיק: "נעזוב את הדברים הטובים." אבל יש גם תגובה שונה: "מאחר והציונים הגבוהים מצביעים על נקודות טבעיות חזקות, מאמץ קל יוכל להפוך תכונות אלו למצוינות." לדוגמה, יש לך דירוג גבוה בכישורי תקשורת. אם תתמקד בכישורים אלה, ותלטש למשל את יכולת הכתיבה שלך, תוכל להצליח להכניס מאמרים שכתבת לכתב-עת מקצועי או תעשייתי ולהפוך ל"שם מוכר" בחוגי הענף שלך. זה יוכל לתרום לקידום הקריירה שלך במספר דרכים.

2. כישורים בדירוג בינוני. אלה עשויים להיות אזורי הסכנה. לדוגמה, בוא נאמר שהארגון שלך רוצה להגדיל את נתח השוק שלו, ואתה ועמיתך מתבקשים להגיש תוכניות פעולה. הביצועים הבינוניים שלך עשויים לגרום לך להיראות רע בהשוואה למנהל השני. לפיכך, מומלץ לבחון את כישוריך הבינוניים ולאתר את אלה העלולים יום אחד להכשיל את התקדמותך.

3. כישורים בדירוג נמוך. אלה עשויים להיות הקשים ביותר לשיפור מאחר ובכישורים אלה יש לך את המיומנות הטבעית הנמוכה ביותר. שיפור בתחומים אלה יכול להיות כמו טיפוס במעלה ההר ואתה עשוי להיאלץ להקדיש את כל כולך רק כדי להגיע להישג צנוע. אולם אם שיפור בתחום זה הינו חיוני לצרכיך, הוא ישתלם בסופו של דבר.

מיקוד המטרות. הייה שיטתי בסקירת הדירוג ובבחירת הכישורים בעלי הפוטנציאל המבטיח ביותר לתוצאות במאמצי השיפור. השאלות הבאות יוכלו לעזור:

1. פתרון בזק? מנהל אחד עבד בחברה שמימנה קורס ערב בנשיאת נאומים שנערך במשרדי החברה. הוא נרשם מיד. לא היה לו מה להפסיד.

2. אילו, לדעתו של הבוס שלך, הם הכישורים שיהוו את מטרת השיפור הטובה ביותר שלך? (כן, כן, גש אליו ושאל אותו.)

3. באילו כישורים אתה משתמש יותר מכל?

4. מהם הכישורים החשובים ביותר בעבודת המחלקה שלך?

5. מהם הכישורים החשובים ביותר לצעד הבא בקריירה שלך?

6. מהם הכישורים החשובים ביותר ליעדיך לטווח רחוק?

סגנון עבודה אינו צומח מאליו. יש לטפחו. שאל כל מנהל מצליח.

 

 

< startspan -->

Copyright © 2007.Meir Liraz. All rights reserved .