לדף הראשי

אומנות הניהול

 

כנסו לדף הפייסבוק שלי - קבלו ספר במתנה

השגת תוצאות

 

להשיג תוצאות, לבצע דברים, לגרום לדברים להתרחש. זוהי תמצית מלאכת הניהול.

ניתן לומר שישנם שלושה סוגי מנהלים: אלו הגורמים לדברים להתרחש, אלו הצופים בדברים המתרחשים ואלו שאינם יודעים מה קורה. לפני שנברר כיצד ניתן להיכנס לקבוצה הראשונה, עלינו לענות על שלוש שאלות:

* האם ביצוע דברים הוא פשוט עניין של אישיות - תכונות כגון, דחף, החלטיות, מנהיגות, שאפתנות - תכונות שקיימות אצל אנשים מסוימים וחסרות אצל אחרים?

* אם לא ניחנת בדחף, בהחלטיות וכן הלאה, הדרושים כדי לנהל, האם יש דבר מה שתוכל לעשות בנדון?

* באיזו מידה היכולת לגרום לדברים לקרות קשורה לשימוש בטכניקות הניתנות ללמידה ולפיתוח?

האישיות חשובה. אם לא ניחנת בכוח רצון ובדחף, דבר לא יתממש. אולם, עליך לזכור כי אישיותך היא פועל יוצא של אופי וטיפוח. נולדת עם תכונות מסוימות. בזכות החינוך, ההכשרה ומעל לכל הניסיון, הפכת להיות מה שהינך.

יתכן שאיננו מסוגלים לשנות את אישיותנו אשר לפי פרויד, עוצבה בשנות החיים הראשונות. אולם, נוכל לפתחה ולהתאימה על ידי לימוד מודע מנסיוננו וצפייה בהתנהגות הזולת וניתוחה.

ניתן ללמוד טכניקות להשגת תוצאות, כגון: תכנון, ארגון, האצלת סמכויות, תקשורת, הנעה ושליטה במצב. רבות מן הטכניקות והרעיונות המפורטים בספר זה נוגעים בתחומים אלה. אולם, האפקטיביות שלהן תלויה באדם המשתמש בהן. יש ליישמן בדרך הנכונה ובנסיבות הנכונות. עדיין מוטל עליך להשתמש בניסיונך כדי לבחור את הטכניקה המתאימה ואישיותך היא שתקבע את הצלחת הטכניקה.

לפיכך, כדי להפוך לאדם שגורם לדברים להתרחש, עליך לפתח כישורים ומיומנויות באמצעות תהליך הבנה, צפייה, ניתוח ולמידה. ארבע הפעולות שעליך לנקוט הן:

1. להבין מה מניע משיגנים - מאפייני האישיות שהם מציגים בעת ביצוע דברים.

2. לצפות במעשיהם של משיגנים - כיצד הם פועלים, באילו טכניקות הם משתמשים.

3. לנתח את התנהגותך (התנהגות, לא אישיות). להשוות בין התנהגותך ובין זו של משיגנים מעולים. לחשוב כיצד לשפר את האפקטיביות שלך.

4. ללמוד ככל שתוכל על אודות טכניקות הניהול העומדות לרשותך.

מה מניע משיגנים?

דיוויד מקלילנד, חוקר מאוניברסיטת הארווארד ביצע מחקר מקיף בשאלה מה מניע מנהלים. הוא ראיין, צפה וניתח מנהלים רבים במקומות עבודתם ורשם ממצאים, בטרם גיבש את התיאוריה שלו.

מקלילנד הגדיר שלושה צרכים שלדעתו הם הגורמים העיקריים בהנעה של מנהלים, והם:

* הצורך בהישג.

* הצורך בכוח (שליטה באנשים והשפעה עליהם)

* הצורך בהסתנפות (להיות מקובל על הזולת).

אצל כל המנהלים האפקטיביים ניתן למצוא צרכים אלו במידה מסוימת, אולם החשוב ביותר מביניהם הוא הצורך בהישג.

מה שקובע הוא השאיפה להישג ולדעת מקלילנד, משיגנים ניחנו בתכונות הבאות:

* הם קובעים לעצמם מטרות ריאליסטיות אך ברות-השגה, עם מידה מסוימת של צורך ל"התמתח".

* הם מעדיפים מצבים שבהם הם יכולים להשפיע, על פני מצבים בהם לשינוי יש השפעה רבה.

* הם מעוניינים יותר בידיעה כי הצליחו מאשר בגמול שמביאה אתה ההצלחה.

* הם מקבלים גמול מעצם ההישג ולאו דווקא מכסף או שבחים. אין זאת אומרת שמשיגנים מעולים דוחים כסף. הכסף מניע אותם למעשה כל עוד הם רואים בו אמת מידה ריאלית לביצועיהם.

* משיגנים מעולים הם אפקטיביים ביותר במצבים בהם מאפשרים להם להתקדם במאמציהם.

מה עושים המשיגנים?

משיגנים מעולים נוטים לעשות חלק מהדברים הבאים, ואולי אף את כולם:

1. הם מגדירים לעצמם במדויק מה רצונם.

2. הם מציבים לעצמם לוח זמנים תובעני אך לא בלתי-אפשרי, לביצוע רצונם זה.

3. הם מסבירים במדויק מה ברצונם שיעשה ומי יעשה זאת.

4. הם מוכנים לדון בשאלה כיצד לבצע דברים, להקשיב ולקבל עצות. אולם, אחרי שהוחלט על דרך הפעולה, הם נצמדים אליה, אלא אם כן האירועים מכתיבים שינוי הכיוון.

5. הם מתמקדים אך ורק במטרה אליה ירצו להגיע, תוך הפגנת התמדה ונחישות לנוכח בעיות קשות.

6. הם דורשים מעצמם ביצועים גבוהים ולעתים הם קשוחים במידה מסוימת, כאשר הם מצפים מכל אדם אחר לביצועים גבוהים באותה מידה.

7. הם עובדים קשה וטוב תחת לחץ; למעשה, הלחץ גורם להם להפיק מעצמם את המירב.

8. הם אינם שבעי רצון ממצב של סטטוס קוו.

9. הם לעולם אינם מרוצים לגמרי מביצועיהם ותמיד בודקים את עצמם.

10. הם נוטים לקחת סיכונים מחושבים.

11. הם נחלצים ממכשולים מבלי לעבור זעזוע אישי ובמהירות, מארגנים מחדש כוחות ורעיונות.

12. הם נלהבים לנוכח המשימה ומעבירים את התלהבותם לאחרים.

13. הם החלטיים במובן זה שהם מסוגלים לסכם מצבים במהירות, להגדיר דרכי פעולה חליפיות, לקבוע את הנתיב המועדף ולהעביר לכפיפיהם מה יש לבצע.

14. הם עוקבים בהתמדה אחרי ביצועיהם וביצועי כפיפיהם, כך שניתן יהיה לתקן במועד כל סטייה.

כיצד לנתח את התנהגותך

אין טעם לנתח את התנהגותך, ללא אמות מידה שבהשוואה אליהן תוכל למדוד את ביצועיך. עליך לקבוע לעצמך תקנים ואם אינך עומד בהם, לשאול עצמך מדוע. על פי התשובות תבין מה הצעד הבא שעליך לעשות.

השאלות הבסיסיות שעליך לשאול הן:

* מה קבעתי לעצמי לעשות?

* האם עשיתי זאת?

* אם כן, מדוע הצלחתי וכיצד?

* אם לא, מדוע לא?

המטרה היא להשתמש בנסיונך באופן אפקטיבי.

השתמש ברשימת הדברים שמשיגנים מעולים עושים כדי לבדוק את התנהגותך ומעשיך. אם ביצועיך לא התקרבו לאף אחת מכותרות אלו, שאל עצמך מה השתבש. עליך להחליט כיצד תתגבר על קושי זה בפעם הבאה. לא תמיד זה קל. לדוגמא, יקשה עליך להודות בפני עצמך שלא היית די נלהב. יקשה עליך עוד יותר להחליט מה לעשות בעניין זה. אין בכוונתך לצאת במחול צוהל, ללא אבחנה. אולם, יתכן שתחשוב האם ישנן דרכים טובות יותר להפגין בפני אחרים ולהעביר להם תחושת התלהבות, כדי לסחוף אותם אתך.

למידה

עליך ללמוד ולהכיר טכניקות ניהול. טכניקות אלו נידונות לאורך ספר זה. עליך להתמקד במיוחד בטכניקות הקשורות לנושאים הבאים:

* תכנון

* קביעת יעדים ומטרות

* קבלת החלטות

* האצלת סמכויות

* תקשורת

* מוטיבציה

* מנהיגות

* תיאום

* שליטה במצב.

סיכום

תהליך הצפייה, הניתוח והלמידה יסייע לך להפוך למשיגן. אולם, עליך לזכור, בסופו של דבר השגת תוצאות משמעה להבטיח דברים לאחרים ולעצמך, ולקיימם. בספרו "במעלה הארגון", מייעץ מומחה הניהול האמריקאי, רוברט טאונסנד, עצה מצוינת: "הבטחות: עליך לקיים. אם תישאל מתי תוכל לקיים דבר מה, בקש זמן למחשבה. קח לעצמך מרווח בטחון. נקוב בתאריך. לאחר מכן קיים את הבטחתך לפני המועד בו נקבת."

 

 

< startspan -->

Copyright © 2007.Meir Liraz. All rights reserved .