לדף הראשי

אומנות הניהול

 

 

כנסו לדף הפייסבוק שלי - קבלו ספר במתנה

תכנון עסקי

(Corporate Planning)

 

תכנון עסקי הוא התהליך השיטתי של פיתוח אסטרטגיות ארוכות-טווח להשגת יעדי החברה המוגדרים.

 

מטרות

מטרות התכנון העסקי הן:

1. הגדרה ותכנון העתיד ארוך-הטווח של החברה באופן כללי;

2. הגדלת קצב הצמיחה לטווח הרחוק;

3. הבטחת יכולתו של הארגון לעמוד באתגר השינוי ולהפיק רווח מהזדמנויות חדשות.

 

תהליך התכנון העסקי

תכנון עסקי כולל את השלבים הבאים:

1 הצבת יעדים המגדירים את זהות החברה ומה היא מתעתדת לעשות, במונחי צמיחה בתקבולים ממכירות ורווחים, ובתשואה על ההון המושקע.

2. הכנת תחזיות ארוכות-טווח המבוססות על אסטרטגיות קיימות. אלו יזהו פערים בין היעדים והמטרות כפי שנקבעו בשלב 1 ויציינו את מידת הצורך באסטרטגיות חדשות או מתוקנות.

3. הגדרת אסטרטגיות רחבות להשגת יעדים, מתוך מחשבה על פערים שנחשפו בניתוח בשלב 2.

4. יצירת תוכניות כספיות, שיווקיות, להשקעת הון, רכש, גיוון ופיתוח מוצרים ליישום האסטרטגיות.

5. מעקב אחר התוצאות כנגד התוכניות ותיקון האסטרטגיות או נקיטת פעולה מתקנת על-פי הצורך.

שלושת השלבים הראשונים - יעדים, תחזיות ואסטרטגיות, מתבצעים לאור ניתוח הכולל:

* הערכה פנימית של העוצמות והחולשות של החברה;

* הערכה חיצונית של ההזדמנויות והאיומים הניצבים בפני החברה כיום ובטווח הרחוק.

 

תועלות

תכנון עסקי מאפשר לחברה:

1. להבהיר את יעדיה;

2. להבין להיכן תגיע אם לא תנקוט בפעולה;

3. לבחון באופן שיטתי את העתיד ולהחליט על דרך-הפעולה הטובה ביותר - מתוך ידיעה עד כמה העתיד אינו ודאי;

4. להעריך את הגורמים הפנימיים והחיצוניים שצריכים להילקח בחשבון בתכנון לעתיד - עוצמות וחולשות, איומים והזדמנויות;

5. לספק מסגרת אסטרטגית בתוכה ניתן ליצור תוכניות פעולה מפורטות יותר אשר, לאחר הגדרתן, ניתנות לשינוי מהיר לאור השינויים בסביבה והמשוב מהתוצאות.

 

 

 

 

< startspan -->

Copyright © 2007.Meir Liraz. All rights reserved .