לדף הראשי

אומנות הניהול

 

כנסו לדף הפייסבוק שלי - קבלו ספר במתנה

יועצים

"יועץ" הפך למושג המתייחס למגוון רחב של תפקידים, פעילויות או פונקציות שאנשים מבצעים. יועצים עשויים לפתור בעיות, לייעץ, להפיץ מידע, לבצע שירותים הקשורים במומחיות או להתערב בדרכים אחרות בארגונים. הם עשויים להיות עצמאיים, קשורים לארגוני ייעוץ גדולים או לעבוד כשכירים עבור הארגון שלו הם מייעצים. הם עשויים להיות בעלי תואר פרופסור, עורכי דין, רופאים, מהנדסים, פסיכולוגים או מומחים אחרים במקצועות שונים. מנהלים שפוטרו לא מכבר משתמשים לעתים בתואר "יועץ" כאסטרטגיה לחיפוש עבודה. כיום השימוש במושג זה כה נפוץ עד כי הוא יוצר מבוכה וספקנות. יחד עם זאת, אין זאת אומרת שייעוץ היא פעילות ריקה מתוכן ובלתי-מכובדת. יועצים ממלאים תפקיד חשוב בארגונים רבים. אם תבין את תפקיד היועצים, הסיבות מדוע ארגונים בוחרים ביועצים, תהליך בחירתם ואופי יחסי יועץ-לקוח, תוכל להשתמש ביועצים בצורה אפקטיבית.

מהו יועץ?

בדרך כלל יועץ הוא אדם בעל ידע או מיומנות מתמחה היוצר מערכת יחסים זמנית עם לקוח, כדי לסייע לו בצורה כלשהי. לגבי יועצים פנימיים, הלקוח עשוי להיות חטיבה, מחלקה או יחידה אחרת באותו ארגון. במקרה כזה לא יועברו כספים עבור השירותים. יועצים חיצוניים מעניקים שירות לארגון שבו הם אינם חברים ומקבלים פיצוי בתמורה.

בכל מקרה, ישנן מספר נקודות מפתח בהגדרת מושג היועץ. מערכת היחסים היא רצונית, זמנית ומסייעת. אופי הלקוח, מהות הסיוע ומשך מערכת היחסים הם מרכיבים משתנים. יועצים פועלים בזירות מגוונות למדי, כולל: חשבונאות, כוח אדם, מערכות מידע, משפטים, הנדסה, כספים, בטיחות ובריאות, גיוס עובדים, יחסי ציבור, מכירות ושיווק, יחסי עבודה, פיתוח ארגוני ומחקר. בכל אחד מהתחומים הללו ישנן התמחויות ייעוץ רבות.

מדוע להיעזר ביועצים?

את השאלה מדוע אנו זקוקים ליועצים ניתן לבחון משתי נקודות מבט. ראשית, מדוע זכה מקצוע זה לתפוצה כה רבה בחברה? שנית, מדוע צריך ארגון מסוים להיעזר ביועצים?

ישנן סיבות רבות להאצת הצורך ביועצים במקום העבודה. החברה שלנו, ומקום העבודה במיוחד, הופכים ליותר מורכבים וטכנולוגיים. כוחות כלכליים וחברתיים משתנים במהירות. המידע והטכנולוגיה מתרחבים בקצב כזה עד שמנהלים רבים אינם יכולים יותר לעמוד בקצב השינויים. מנהלים אינם מסוגלים יותר להיות בעלי מקצוע כלליים ולהחזיק בכל המידע והכישורים הדרושים לטיפול בכל הבעיות. ישנן תעשיות כה דינמיות עד שמנהלים בתחומים מסוימים זקוקים למומחים שייעצו להם. לדוגמא, לאור הטכנולוגיה והמידע המתחדשים בתחומי ההנדסה, המחשב והתקשורת, גם מנהל רחב אופקים הופך למיושן. במקום להעמיס על הארגון עובדים בעלי כישורים עדכניים, מעדיף הארגון להעסיק יועצים על בסיס כל פרויקט לגופו.

בבואך להחליט האם הארגון יפנה לקבלת שירותיו של יועץ, ישנם מספר נושאים שעליך לשקול. תחילה, עליך לשאול עצמך האם מישהו בארגון הוא בעל המומחיות הדרושה לטיפול בפרויקט או עשוי לרכוש בנקל מיומנות זו. בניגוד למספר ארגונים גדולים, חברות קטנות אינן ממנות יועצים פנימיים. אין זאת אומרת שבארגון לא יהיו המשאבים הדרושים לטפל בפרויקט מתמחה או לפתור בעיה. ארגונים רבים מתעלמים מהכשרונות המצויים בתוכם ומניחים כי יועץ הוא האפשרות היחידה.

שנית, כאשר שוכרים שירותיו של יועץ, העלות צריכה תמיד להיות שיקול. האם ארגונך יכול להרשות לעצמו שירותי יועץ, או האם מבחינת העלות מוצדק יותר להעסיק מומחה כעובד קבוע? יתכן כי הארגון מסוגל לממן הדרכה או הכשרה כדי לסייע לעובדיו הנוכחיים להתעדכן בתחומם. במקרים אחדים, לעובדים פנימיים עשויה להיות המומחיות הנחוצה לטיפול בפרויקטים, אולם יועץ חיצוני עשוי להיות פתרון נבון יותר מבחינה כספית.

גורם אחר לכך שארגונים משתמשים ביועצים הוא האמינות. יתכן כי אנשים בתוך הארגון מסוגלים לעשות אותו דבר שלשמו אתה מעסיק יועץ. אולם, אדם מבחוץ עשוי להיות אמין יותר על העובדים. מידע שנמסר על ידי מישהו מבחוץ עשוי להיראות אמין יותר. שינוי המוצע על ידי יועץ עשוי להתקבל בנכונות רבה יותר. עובדים עשויים להתייחס ביתר רצינות למצבים בהם מטפלים גורמי חוץ.

ארגון עשוי גם להעדיף יועץ למשימות רגישות מסוימות שעובד פנימי יתקשה יותר להשלימן או עבור משימות בלתי-פופולריות שעלולות להרוס את הקריירה של עובד פנימי. לדוגמא, התשובות שיקבל יועץ בנוגע לסקר דעות בקרב עובדים יהיה כן יותר מזה שיקבל עובד של החברה. יועצים גם אינם נבוכים בבואם לטפל בארגון מחדש או החלטות חותכות גורל, כיוון שהם עוזבים את הארגון לאחר יישום החלטות בלתי-פופולריות.

תהליך בחירת יועץ

לאחר קבלת ההחלטה לשכור שירותי יועץ, ישנם שלבים מסוימים שיש להיצמד אליהם בבחירת היועץ המתאים. ההחלטה היא קריטית, כיוון שביצועים גרועים של יועץ הם לעתים קרובות תוצאה של בחירת היועץ או חברה בלתי מתאימים. מנהלים עלולים להאשים יועצים בחוסר אפקטיביות ואינם רואים כיצד בחירת היועץ למשימה היא שגרמה לתוצאה. כאשר בוחרים יועץ יש להגדיר את הצרכים, לאתר אפשרויות ייעוץ ולסנן מועמדים כדי לקבל החלטה בנוגע לבחירתם.

הגדרת צרכים

מישהו בארגון צריך לתפוס את הבעיה או לעמוד על הצורך, כדי ששאלת היועץ תעלה בראש ובראשונה. ככל שתיטיב להגדיר את הצורך או הבעיה, כך רבים הסיכויים שתבחר יועץ מוסמך שיטפל בה. יחד עם זאת, ישנה דילמה בניסיון לתאם בין צרכיך ובין שירותי היועץ. יתכן שארגונך אינו מסוגל לראות את צרכיו או בעיותיו בצורה מדויקת או אוביקטיבית. בתהליך זיהוי הצורך ביועץ, ארגונך עלול גם ליפול בפח של הכתבת פיתרון ליועץ.

לפיכך, עליך להגדיר בעיה בפירוט שיספיק כדי להצביע על סוג היועץ הדרוש לך, אך מבלי לשגות באבחון הבעיה או התפשרות על פתרון מסוים. עליך להחליט לפחות מה אתה מצפה מהיועץ.

איתור יועצים אפשריים

כאשר אנשי המפתח בארגונך מזהים את סוג היועץ שהם זקוקים לו ומה המטרה שעליו להשיג, הגיעה העת לחפש מומחים אפשריים שימלאו את תפקיד היועץ. צעד זה כרוך בעבודת בלשות. אם הצורך הוא בדרגת התמחות גבוהה, אזי הדבר כרוך בחיפוש ארצי או בינלאומי אחר קומץ אנשים מיומנים המסוגלים לעמוד בדרישותיך. אם המשימה שגרתית במובן מסוים, אזי תמצא כשרונות רבים בסביבתך.

לרשותך מקורות שונים כדי לאתר מאגר של יועצים אפשריים. מומלץ להתחיל באגודות המקצועיות הקשורות לתחום ההתמחות. אגודות מקצועיות וטכניות יכולות לשמש כמסלקות למידע הדרוש לך ויוכלו להמליץ לך על מומחים בתחום עבודתן, שמסוגלים לשמש כיועצים. מאגר כשרונות אחרים מצוי בפקולטה המתאימה באוניברסיטה הקרובה אליך, שם מעודכנים בהתפתחויות האחרונות שהתרחשו בתחומים רבים. לעתים קרובות לפרופסורים יש זמן, רצון והידע הדרוש כדי לייעץ לארגונים. ישנם גם מדריכים לארגוני ייעוץ ואגודות ייעוץ בתחומי התמחות שונים. מקורות אחרים של יועצים כוללים את דפי זהב, לשכת המסחר והמכללות בענף או המקצוע שלך.

סינון יועצים פוטנציאליים

בדרך כלל, היועצים השונים המסוגלים והמעוניינים לבצע את העבודה, מגישים הצעות. לאחר פגישה עם אנשי הקשר שלהם בארגון, ובמקרים אחדים, לאחר מחקר של הערכת צרכים, היועצים מכינים הצעה ובה הפרויקט המוצע, כישוריהם, לוח זמנים טנטטיבי והעלויות הצפויות. ההצעה היא מכשיר חשוב להערכת יועץ. אורך ההצעה, צורת הגשתה והמידע שבה ישתנו בהתאם לצרכים הארגוניים ולתחומי ההתמחות של היועץ. אולם, בכל מקרה, ההצעה מאפשרת לארגונו של הלקוח לראות עבודה לדוגמא של היועץ ולשפוט את ההיבטים הבאים: סגנון פתרון הבעיות, יכולת הכתיבה, דמי הטירחה ורמת המקצועיות.

הצעות ייעוץ ממלאות תפקיד אחר בנוסף להיותן אמצעי סריקה: הן מאפשרות לארגון לראות את הגישות השונות שינקטו יועצים שונים, ביחס לבעיות. באמצעות ההצעות, אתה מקבל מידע אודות בעיתך מנקודות מבט שונות. במלים אחרות, הצעות משמשות כאמצעי שיווק ליועצים ומספקות ללקוחות מידע אודות תעריפי שכר טרחה. הגשת הצעות ללא פיצוי עבור פרויקט ייעוץ, הן נוהג מקובל ולגיטימי בענף. מובן שהיועצים רוצים לנסח את הצעתם בצורה מספיק כללית כך שלא יגלו את כל שירותיהם. עליך לסרב לקבל שירותי יועצים שאינם מגישים הצעות מחיר או הגובים כסף תמורת הצעתם.

היבט אחד של ההצעה שלעתים קרובות קשה להעריכו הוא מבנה השכר. אין תעריפים סטנדרטיים לשירותי ייעוץ. התעריפים שונים גם בתחום ייעוץ מסוים. הדבר מהווה בעיה ליועצים שאינם בטוחים כמה עליהם לגבות וגם ללקוחות שאינם יודעים למה לצפות.

יחד עם זאת, ישנם נוהלים מקובלים למדי שעשויים לשמש כקווים מנחים. ככל שהפרויקט מתוחכם יותר, כך הצורך שלך ייחודי יותר ומעטים המומחים המסוגלים לבצע את השירות, כך התעריף יהיה גבוה יותר. מרבית היועצים יסכימו להוריד במחיר, כאשר מדובר בפרויקטים לטווח ארוך ויש שיתאמו את תעריפיהם בהתאם לגודל הלקוח (ותקציבו).

יש יועצים הגובים לפי שעות או ימים ואחרים גובים לפי פרויקט. בכל מבנה שהוא של שכר הטרחה, מומלץ לדעת מה ניתן לחייב ומה אי אפשר. יש יועצים שלא יגבו כסף עבור עבודה התחלתית או עבודת מעקב. אחרים יגבו כסף עבור שיחות טלפון. עליך לקבוע עד לאיזה סכום ניתן לחרוג מהערכות העלות של הפרויקט ולדעת כי כמעט כל ההצעות נתונות למו"מ. במקום לדחות מועמד רק בגלל פרט אחד בהצעתו, לדוגמא, עלות, שוחח אתו על התנגדותך ובקש הצעה מעודכנת.

הצעות מייצגות מקור אחד, חשוב אמנם, למידע המסייע לאיתור יועצים. מקורות אחרים כוללים הצהרות, דוגמאות עבודה, ופרויקטים נסיוניים. יועצים בעלי מוניטין יספקו שמות לקוחות כתמיכה בהצעתם, או מכתבי המלצה. מובן שלהצהרה מטעם מכללה מכובדת או מישהו מארגון מכובד, יש משקל רב יותר מאשר המלצות מלקוח אלמוני או בלתי מוכר. יש ארגונים המבקשים שמות של לקוחות קודמים כדי להתקשר אליהם ולשאול שאלות מסוימות אודות עבודת היועץ.

יהיו יועצים שיזמינו אותך לבדוק דוגמאות של עבודתם באמצעות תיקים, קלטות וידיאו או ביקורים באתר. יהא אשר יהא תחום ההתמחות או אופי העבודה שעשה בעבר, היועץ צריך להמציא צילומים, דגמים, שרטוטים, שקופיות, ספרי עזר או חוברות עבודה שיתעדו את איכות עבודתו.

דרך אחרת להעריך יועצים פוטנציאליים היא להעסיקם בפרויקטים קטנים. יש לאפשר להם לבצע פרויקט נסיוני או היבט קטן של עבודה. כך יוכלו להפגין את כישוריהם ואתה תוכל לקבל החלטה אוביקטיבית בשאלה האם כישוריהם עונים על צרכיך. פרויקט נסיוני זה גם יספק מידע לשני הצדדים בדבר אופי יחסי העבודה ביניהם. יועצים רבים, בייחוד המעולים ביניהם, ישמחו על ההזדמנות להפגין את יכולתם. לעומתם, ישנן חברות ייעוץ יוקרתיות שיסכימו לקבל רק את כל הפרויקט ולא חלקים ממנו.

בתהליך בחירת היועץ, חשוב להשיג כמה שיותר מידע גם אם הדבר גוזל זמן. מידע המתקבל מהצעות, המלצות, כישורי רקע, דוגמאות עבודה או פרויקטים נסיוניים יסייע לך לקבל את ההחלטה הטובה ביותר בשאלה איזה יועץ להעסיק.

יחסי לקוח-יועץ

לאחר הערכת היועצים האפשריים והעסקת יועץ אחד לפרויקט שלך, עדיין ממתינים לך תפקידים חשובים לביצוע. הנושאים החשובים בתחילת מערכת היחסים בין לקוח ובין יועץ כוללים את הסכם או חוזה העבודה, זהות הלקוח ואופי יחסי הלקוח-יועץ.

הסכם או חוזה העבודה

הסכם או חוזה העבודה הוא הצהרה כתובה המגדירה את ציפיות שני הצדדים: מי יעשה מה, למי, כיצד, עד מתי ותמורת כמה. בהסכמים כתובים ישנם הבדלים בפרטים ובמידת המפורשות של הניסוח. אולם, המגעים המוקדמים בין יועצים וארגונים יאופיינו כנראה כהצהרות מפורשות. מערכות יחסים ארוכות-טווח בין לקוחות ובין יועצים יתכן ויתבססו רק על הסכם בעל-פה. אולם, בין אם ההסכם כרוך בחוזה רשמי או בהבנה בעל-פה, שני הצדדים צריכים להסכים ליעדי הפרויקט, תפקידיהם ותחומי אחריותם, המשאבים הפיזיים ומשאבי כוח אדם שיוקדשו לפרויקט, לוח זמנים טנטטיבי ועלויות הפרויקט.

שקול פרויקט ייעוץ מסוים כדי לראות כיצד להגדיר הנחות בכל אחד מתחומים אלו ולנהל עליהן מו"מ, בתחילת מערכת היחסים. תאר לעצמך ששכרת שירותיה של חברת יועצים, כדי שזו תקים צוות פרויקט בארגון. תחילה, כל צד צריך לדון בשאלה מדוע מתחילים בפרויקט. מה ציפיותיך וציפיות היועץ בנוגע למה שיושג בפרויקט. האם אתה מצפה שעובדיך ישפרו את כישורי פתרון הבעיות והתקשורת. האם הנעתם תשתפר ותגדל נאמנותם לארגון. האם פריון העבודה יגדל כתוצאה מבניית צוות פרויקט? נניח שלדעת היועץ הפרויקט צריך להביא לכך שהעובדים יבינו מהי דינמיקה של קבוצה ויפתרו בעיות קבוצתיות. כאשר יש תפיסות כה שונות לגבי מטרת הפרויקט, מערכת היחסים של הלקוח והיועץ חייבת להביא לאכזבה. היועץ המשיג את המטרה יראה את הפרויקט כמוצלח, בעוד שלדעתך היועץ לא כיבד את התחיבויותיו.

בשלב הבא, מה מצפים מהיועץ ומארגונך לעשות במהלך הפרויקט? האם היועץ יאסוף נתונים כדי לקבוע את צרכי בניית הצוות? האם יבצע הערכות מעקב אחרי הפרויקט? האם תיתן ליועץ גישה לעובדים בארגון, בכל הדרגים? האם תבצע את המדיניות המומלצת או שינויים מבניים כדי לתמוך במאמץ בניית הצוות. ככל ששני הצדדים ידעו יותר על התפקידים והסמכויות של כל אחד מהם, כך יפחתו אי ההבנות במהלך הפרויקט ויגדלו הסיכויים להגיע לתוצאה שתשביע את רצון שני הצדדים.

אתה והיועץ שלך צריכים גם להגיע להסכמה בנוגע למשאבים שכל צד יקדיש לפרויקט. האם בעל חברת ייעוץ מנוסה ויוקרתית שקיבל את הפרויקט, יבצע בפועל את בניית הצוות או האם ימונה עוזר זוטר למשימה? האם אתה או היועץ תהיו אחראים להכנת חומר הדרכה בכתב, לאספקת ציוד קלטות וידיאו לצורך הקלטת המפגשים, ארגון חדרי ישיבות או שירותי מזכירות?

לסיכום, שני הצדדים צריכים להסכים ללוח זמנים טנטטיבי ולהערכות עלות עבור הפרויקט. מובן שתרצה לסיים את הפרויקט כמה שיותר מוקדם ובעלות נמוכה יותר בהשוואה לציפיות היועץ.

זהות הלקוח

זו נראית אמנם נקודה מובנית מאליה, אולם הזהות האמיתית של הלקוח עלולה להיות מעורפלת. האם היועץ עובד עבור איש הקשר בארגונך, היחידה או המחלקה שהגדירה בעיה או צורך עבור היועץ, ההנהלה הבכירה בארגונך, כל הארגון, המערכת החברתית הרחבה יותר, כגון, לקוחות הארגון או בעלי המניות או מי שתומכים בו מבחינה כספית?

כל מי ששימש כיועץ יודע עד כמה קשה לזהות את הלקוח. השאלה חשובה כיוון שהיא קובעת למי ידווח היועץ, בידי מי מצויה סמכות קבלת ההחלטות, למי תהיה ליועץ גישה ומי מעריך את הצלחת הפרויקט. יתכן שיהיו לקוחות רבים בעלי תפיסות שונות לגבי הפרויקט והם יציגו דרישות בו-זמניות ליועץ. הלקוח והיועץ צריכים לנסות ולהגיע להסכם לגבי זהות הלקוח, לפני שמתחילים בפרויקט.

אופי מערכת היחסים

מערכת היחסים המתפתחת בינך ובין היועץ חשובה להצלחת הפרויקט לא פחות מאשר כשרונו של היועץ. אולם, ארגונים משקיעים בדרך כלל יותר מאמץ בבחירת היועץ מאשר בבניית מערכת היחסים שבין היועץ והלקוח. יש לשקול גורמים אחדים כגון, סמכות, שיתוף פעולה, אמון ויושר.

פרויקטים של ייעוץ נכשלים בגלל תפיסות של הבדלי כוח במערכת היחסים. מערכת היחסים הטובה ביותר בין לקוח ובין יועץ היא שותפות. אף אחד מהצדדים אינו מקבל את כל ההחלטות או שהוא תלוי לחלוטין בצד השני. עליך לדעת מספיק על תחום ההתמחות של הפרויקט כדי להשתתף בו. ההחלטות צריכות להיות הדדיות. יחד עם זאת, בפרויקטים רבים של ייעוץ, צד אחד מרגיש עליונות על פני האחר ומנסה לקחת פיקוד. לדוגמא, יועץ מפורסם עם אגו מנופח מכתיב החלטות ומפחיד אותך. או, חברה יוקרתית, שולטת ביועץ וכך פוגעת באפקטיביות של הפרויקט.

לפני תחילת הפרויקט, על הצדדים לדון באופי הסמכות וסמכות קבלת ההחלטות במערכת היחסים. לא קל לדון בסמכות במגעים התחלתיים, אולם, חשוב להעלות נושא סמוי זה על פני השטח כדי ששני הצדדים יקבעו אם הם מסוגלים לעבוד זה עם זה.

יתכן שהלקוח והיועץ ירצו לכלול מנגנוני שיתוף פעולה בהסכם העבודה שלהם. אולי מן הראוי שעובד מחברת הייעוץ יעבוד בשיתוף פעולה עם מישהו מארגונו של הלקוח, כמנהלים שותפים לפרויקט. שני הצדדים צריכים לפחות להכיר באופן השיתופי של מערכת היחסים שלהם. עליהם לסגל לעצמם את ההרגל של חילופי מידע ודעות וכן קבלת החלטות באופן הדדי.

גורמי האמון והיושר חיוניים להצלחת מערכת היחסים לקוח-יועץ. אסור לאף אחד מהצדדים להסתיר מידע מרעהו. עליכם להיות ישרים וגלויים איש עם רעהו. לעתים ארגונך יעוות מידע כדי להציג עצמו באור חיובי כלפי היועץ. באופן דומה, יועצים עלולים לסרב לגלות לארגונך את חסרונותיהם או תחומים של חוסר וודאויות. כל צד חייב לתת אמון בשני. אתה והיועץ שלך מהווים קבוצה העובדת יחד כדי לפתור בעיה. אסור שבמערכת היחסים שלכם ישררו אנטגוניזם, מירמה או חוסר אמון. להלן מספר קווים מנחים למי שמבקש להיעזר ביועצים:

1. הימנע מיועצים שמבקשים למכור עצמם יותר מאשר לסייע. יועצים צריכים אמנם לשווק את שירותיהם, אולם, תפקידם העיקרי הוא להיות יועץ. הישמר מפני יועצים המקדישים יותר לזמן כדי ל"דחוף" לך את שירותיהם במקום להאזין לצרכיך. הם מעוניינים יותר להשיג לקוחות ולהרוויח, מאשר לעבוד בצמידות ללקוח ולסייע בפתרון בעיות.

2. היזהר מפגיעה באפקטיביות של היועץ. יש ארגונים השוכרים שירותיהם של יועצים מוכשרים ולאחר מכן מטילים עליהם אילוצים רבים מדי. יתכן שיש מידע רגיש, אולם, יש לאפשר ליועץ גישה לכל האנשים ולכל המידע בארגון, כדי שיתפקד באופן אפקטיבי.

3. אסור שהלקוח יהפוך לתלוי מדי ביועץ. ישנם יועצים הנוהגים ליצור נהלים או שיטות לטיפוח תלות הלקוח בהם. יש ארגונים הנצמדים ליועצים. חשוב לזכור, מערכת היחסים צריכה להיות זמנית. שני הצדדים צריכים לפעול יחד כדי להשלים את הפרויקט ולסיים את מערכת היחסים.

4. הישמר מפני יועצים המיישמים אותו פיתרון לכל הבעיות. יש יועצים המסתמכים על אופן פיתרון אחד או גישה אחת לכל הלקוחות, לכל הצרכים והמצבים. יועצים הלוחצים בכיוון של פתרונות או גישות מסוימים במהלך הפגישות ההתחלתיות יבואו קרוב לוודאי עם תשובות מוכנות, לפני שיכירו את צרכיך. פתרונות צריכים לצוץ בעבודה המשותפת בין הלקוח ליועץ, במהלך הזמן, לאחר שהבעיה או הצורך הוגדרו במלואם.

5. אל תטיל ציפיות בלתי-ריאליות על היועצים. יועצים מסייעים לארגונים לפתור בעיות. הם אינם קוסמים ואינם מחוללים קסמים. בעבודה עם יועצים, מומלץ למרבית הארגונים להוריד מעט את רמת ציפיותיהם. יתכן שיהיה צורך במספר מאמצים לפתור את הבעיה, לפני שזו תיפתר בצורה אפקטיבית.

6. אל תקבל החלטות על בסיס עלות בלבד. עלות צריכה להיות שיקול אחד בלבד בבחירת יועצים. יש ארגונים הבוחרים בהצעת המחיר הנמוכה ביותר ומקבלים בתמורה "טיוח" של המצב. מרבית הבעיות הארגוניות הן מורכבות ורבות היבטים. פתרונות טובים דורשים זמן. יש בעיות שלא יפתרו לעולם במלואן. יתכן שארגונך יצטרך להוציא יותר כסף מכי שציפה כדי להשיג את התוצאות הרצויות לו.

 

 

< startspan -->

Copyright © 2007.Meir Liraz. All rights reserved .