לדף הראשי

אומנות הניהול

 

כנסו לדף הפייסבוק שלי - קבלו ספר במתנה

תמהיל השיווק

תמהיל השיווק מורכב מהדרך בה המרכיבים, הטכניקות והחלקים השונים של מאמץ השיווק משולבים ומגוונים כדי להשיג את יעדי השיווק.

מרכיבים בסיסיים

המרכיבים הבסיסיים של תמהיל השיווק הם:

1. מוצר. הפיתוח, התיכנון, האריזה, הכינוי וההשקה של מוצרים חדשים ומיצובם מחדש, שיפורם או אריזתם מחדש של מוצרים קיימים. כל אלה עשויים לחייב, במילותיו של רוברט הלר, "שמירה על זהות רחבה ושלמות קונספציה תוך שינוי קיצוני של המוצר כפי שהוא מוביל ומגיב לשוק." הם גם מחייבים ייחוד של המוצר - האבטחה שלמוצר יהיו תכונות ייחודיות שיבטיחו תוצאות או ערכים שונים מאלה של המתחרים.

2. מחיר. המחיר צריך להיות שקול לערכו של המוצר כפי שהוא נתפס על-ידי הלקוחות.

3. מקום. היכן וכיצד המוצר יימכר, כלומר, אפיקי ההפצה כמו חנויות קמעונאיות, סיטונאיות או מכירה ישירה.

4. פרסום וקידום מכירות. השיטות הננקטות, כגון פרסום, מכירה, קידום מכירות ויחסי ציבור, להצגת המוצר באור מושך בעיני הלקוחות.

גורמים המשפיעים על תמהיל השיווק

הדרך בה מרכיבי תמהיל השיווק משולבים, תלויה בראש ובראשונה בסביבה השיווקית בה פועלת החברה. מרכיבי הסביבה השיווקית הם:

1. החברה. עוצמותיה וחולשותיה בתחומי פיתוח המוצר, יכולת ייצור, זמינות הכספים ואיכות הניהול ככלל, וכוח השיווק והמכירות בפרט.

2. תמהיל המוצרים. אילו סוגים של מוצרים החברה מוכרת, לדוגמה, סחורות צרכניות או מוצרים לתעשייה.

3. מתחרים. עוצמתם של המתחרים ואיומים מצד כוחות חדשים הנכנסים לשוק.

4. לקוחות. מי קונה, מדוע הם קונים, וכיצד ומתי הם קונים וניתן להגיע אליהם.

5. הסביבה החיצונית באופן כללי, כלומר המגמות הכלכליות, השפעתם של מאורעות בינלאומיים, דרישות חוקיות וגישות הצרכנים.

6. מחזור חיי המוצר. השלב הנוכחי של מחזור חיי המוצר (ע"ע ניתוח מחזור חיי המוצר).

חשיבות

חשיבות תמהיל השיווק היא בהיותו האמצעי העיקרי ליישום אסטרטגיות השיווק. הנהלת השיווק סוקרת באופן מתמיד את מרכיבי התמהיל כדי להתאימם לאור השינויים בסביבה השיווקית, לדוגמה, אתגרים ממתחרים ותנודות כלכליות חיוביות או שליליות, השלכות ניתוח מחזור חיי המוצר (ע"ע), הצגת מוצרים חדשים, או פילוח שונה, תוכניות ייעוד ומיצוב (ע"ע שיווק מוכוון).

 

 

< startspan -->

Copyright © 2007.Meir Liraz. All rights reserved .