לדף הראשי

אומנות הניהול

 

כנסו לדף הפייסבוק שלי - קבלו ספר במתנה

בחינה מיקדמית

עסק כרוך במספר גדול של פרויקטים, תוכניות ומוצרים חדשים. חלק מאלה הם שגרתיים, אולם חלק הוא חדש וללא נסיון קודם, וכסף רב עשוי להיות בסיכון. חידוש מוצלח יכול להביא לשגשוג, בעוד שחידוש שנכשל יכול להכניס את העסק לקשיים ואפילו להביאו לפשיטת רגל. בחינה מוקדמת - הן של אנשים והן של גורמים אחרים - מצמצמת את הסיכון.

הזדמנויות ליישום

כל חידוש בעל תוצאות במונחים כספיים, מוניטין או יכולת תיפעול ניתן לבדיקה מוקדמת בצורה כלשהיא. הצורך של המתכנן לחדור מעבר למסך המפריד בינינו לעתיד ניתן למילוי במידה מסוימת על-ידי בחינה. שתי הדרישות הן נכונות להשקיע זמן ומאמץ, וזמינותו של אדם המסוגל לגבש את השיטות המתאימות.

דוגמאות

תעשיות נוטות לפתח גישות בחינה משלהן. לדוגמה:

1. בניה. קבלן קונה עשרה דונם של קרקע בפרברי העיר ומתכנן להקים שם עשרים בתים. איזה סגנון יימכר, או אילו תכונות ימשכו את הלקוחות? המתכנן מכין מודל של בית, מוכר אותו ביום השני, והקונים מוכנים לתת מקדמה על בסיס בחירת החלקה והתוכניות. המקימים עוד לא בחנו את סגנון הבית, אבל הם למדו שני דברים נוספים: חדר-אמבטיה נוסף, אם כי קטן, יגדיל את המשיכה ויוכל להביא עוד 5,000$ לכל בית.

2. חומרי-ניקוי. יצרני קו חומרי ניקוי למטבח ולכביסה מחליטים שנוזל כביסה בריח לימון יצליח למשוך את עקרות הבית. הם בוחנים את המוצר השלם, עם הניחוח והאריזה החדשים, באזור שיווק טיפוסי. "לימון הוא לימון", הם מסיקים. המוצר מצליח, אבל לא מספיק. "בחזרה לשולחן התיכנון", אומרים המנהלים לעובדי מחלקות השיווק ומחקר ופיתוח.


איך ליישם

יש מיגוון רחב של אמצעים ושיטות לבדיקת פרויקטים, גדולים וקטנים, בתוך החברה ומחוצה לה. שקול את האמצעים הבאים:

1. הדבר האמיתי. מודל הבית שנבחן הוא המוצר האמיתי בסביבתו הטבעית. עיקרון זה תקף גם במקומות אחרים: מנכ"ל חברת כימיקלים מחליט שהארגון זקוק לבטאון עובדים. עובדיו חצויים בדיעותיהם: סיעה אחת מעדיפה פרסום שידגיש את חדשות החברה ולא חדשות חברתיות ואישיות, בעוד שהסיעה השניה רוצה דגש הפוך. המנהל דואג להכנת דוגמאות של שתי הגרסאות ומפיץ העתקים לקבוצת-מפתח של עובדים. הוא עורך סקר של הדיעות. הקבוצה מעדיפה ברוב ניכר את הפרסום בעל הכיוון העיסקי, וההחלטה מתקבלת בהתאם.

2. תוכניות, שרטוטים, טיוטות. מעצבי אופנה, ארכיטקטים, יצרני צעצועים וכו' הם מיומנים מאד בשרטוט מהיר של רעיונותיהם. שרטוטי מבנים יכולים לסייע למנהלים לשפר את האיחסון או תנועת החומרים במחלקה. יישום נוסף כרוך במעבר למשרדים חדשים: מי יתפוס כמה מקום? היכן השטח הזה צריך להיות? מי ישב ליד מי? אלו הן כמה מהשאלות. תוכניות אדריכליות יכולות לסייע לאנשים לראות כיצד הצרכים מתמלאים, אולם יש כאן סיכון. יש אנשים שאינם מסוגלים להמחיש לעצמם דברים משרטוט דו-מימדי, אפילו כאשר השרטוט הוא חזיתי. עבורם, האמצעי הבא יכול להוות את התשובה.

3. מודלים. מודל של בית הוא בדרך כלל המבנה בפועל. אולם מודלים יכולים גם לייצג את הפריט האמיתי במידות קטנות יותר. הם יכולים להיות ייצוג גס של המוצר או העתק מוקטן של המקור, המודל יכול להדמות את פעולת המקור או לא. ייצור מודלים של כל דבר, החל מאניות וכלה ברהיטים, מושך את העין ומאפשר בדיקה של העיצוב והתיפקוד. מודלים מדויקים של מכוניות וספינות יכולים לבחון תכונות כמו התנגדות לרוח וחוזק המבנה.

4. מבחני ביצוע. מוצרים חדשים מצליחים או נכשלים עקב הגורם הבודד של טיב הביצוע בזמן שימוש. מזון, בשמים, צמיגים וצבע נבחנים לעמידות, משיכה, טעם וכו'.

למבחני ביצוע למוצר מורכב שלם יש שתי גרסאות:

"הרצה יבשה". זוהי בדיקת בציעות כללית של ההיבטים הבסיסיים של הפריט.

"הרצה רטובה". כותרת בעיתון אומרת: "מומחים חוקרים התפוצצות בהתרסקות מטוס נסיונית." מתחת לכותרת: תוסף דלק שפותח על-ידי מהנדסים כדי למנוע שריפות והתפוצצות לאחר שמטוס מתרסק נבחן באופן מעמיק במעבדה עם תוצאות טובות. הבדיקה האחרונה היתה נחיתת-אונס של מטוס שהופעל בבקרה מרחוק. המטוס התפוצץ. מוסר השכל: במידת האפשר, יש לערוך את הבחינה המוקדמת בתנאי אמת. בדוגמה זאת, התוצאה היתה מאכזבת, אבל הבדיקה הצילה חיי אדם וכסף.

 

 

< startspan -->

Copyright © 2007.Meir Liraz. All rights reserved .