לדף הראשי

אומנות הניהול

 

כנסו לדף הפייסבוק שלי - קבלו ספר במתנה

כימות

רוג'ר בייקון אמר שידע אינו מדעי כל עוד הוא אינו מובע במספרים. סיר פרנסיס גאלטון, האיש שהגה את תאורית הסטטיסטיקה המודרנית, טען, "במידת האפשר, ספור." מספרים הינם כלי חשוב בפתרון בעיות. נושאים הנראים מעורפלים ובלתי-ניתנים לניהול נעשים קלים יותר כאשר אתה יכול לספור ולהשוות.

הזדמנויות ליישום

בחלק מהבעיות, הכימות הוא מובנה, כמו למשל, "כדי להגיע לנקודת האיזון, אנו צריכים לייצר 1000 יחידות בשבוע." אולם בבעיות אחרות, יש לעשות מאמצים כדי לייצג גורמים במספרים או בשיטות כימות אחרות. ככל שמאמץ זה מוצלח יותר, כך גדלים סיכוייך להתמודדות עם המצב.

דוגמאות

1. אתה רוצה להעביר ציוד מנקודה מסוימת בצפון הארץ לנקודה אחרת בדרומה. אתה מתקשר עם חברת ההובלה ושואל את המנהל מה הדרך הטובה ביותר לעשות זאת. "האם אנו מדברים על משקל של 4.5 ק"ג או 450 ק"ג?" הוא שואל. הכמות מכתיבה את הפתרון.

2. קבוצת מנהלים מבצעת הערכה של שלושת המועמדים הסופיים למשרת הסמנכ"ל. ההמלצות והנסיון נבדקו, וכל אחד מהמנהלים ראיין את המועמדים. אולם הדיון על כישוריהם היחסיים יוצא משליטה. בסופו של דבר אומר המנכ"ל, "אנחנו חייבים לפשט את הנושא. בואו נסכים על חמישה כישורי-מפתח למשרה ונדרג כל אחד מהמועמדים על סולם של 1 עד 10." עכשיו הם יכולים להבהיר את ההפשטות וההכללות.

איך ליישם

כדי לכמת מצבים ובעיות:

1. מקד את הגורמים. אתה חייב לדעת בבירור למה אתה מציב ערכים. לדוגמה, לפעמים משתמשים בהפשטות בדירוג כוח-אדם - גישה, מאמץ ויצירתיות - הם בעלי-משמעות רק כל עוד קיימת הבנה והסכמה על משמעותם. שימוש בדוגמאות מוכרות כמו "בוא נניח שבסולם האמון משה מייצג 6 ודרורה 10", יוצר תקן.

2. הצב ערכים. בדירוג מספרי עלול להיווצר סיבוך. הגורמים עשויים להיות בלתי-שווים כאשר הם מושווים זה לזה. על בעיה זאת ניתן להתגבר בעזרת שיקלול. לדוגמה, אתה רוצה להעריך את ביצועיו של עובד שעבודתו כרוכה בשלושה מרכיבים בעלי חשיבות שונה. אתה מציב 50 אחוזים לגורם א', 25 אחוזים לכל אחד מהגורמים ב' וג'. עכשיו אתה מדרג את הביצועים בכל תחום. השיקלול הופך את התוצאה אליה הגעת לבעלת-משמעות רבה יותר.

3. הכן סולמות לדירוג. במצבים בהם מספרים אינם ניתנים להצבה כמות שהם, ניתן להשתמש בהם כסולם יחסי, כמו הסולם הנפוץ של 1 עד 10. כמו כן אפשר גם להשתמש בשיטות כימות אחרות. הנסיון המוקדם שלנו בבתי ספר חשף אותנו לציונים כמו טוב מאד, טוב, מספיק, מספיק בקושי ובלתי-מספיק. הערכות כמו גבוה, נמוך ובינוני, או, לעתים קרובות, לפעמים ולעולם לא שכיחות גם הן.

 

 

< startspan -->

Copyright © 2007.Meir Liraz. All rights reserved .