לדף הראשי

אומנות הניהול

 

כנסו לדף הפייסבוק שלי - קבלו ספר במתנה

עזרה ראשונה רגשית

עזרה ראשונה היא מושג מקובל לרווחה גופנית. רוב האנשים מקבלים הכשרה או ידע מסוים בחבישת פצע, קיבוע איבר שבור או סיוע לאדם עם התקף לב. גם בעיות רגשיות עלולות להגיע לשלב משבר, ובמקום העבודה, עשויים לצפות ממך להושיט עזרה ראשונה רגשית. אי- עשייה, או מתן אפשרות למישהו אחר להיכנס לנעליך, עלולים לפגוע במעמד המנהיגותי שלך.

אנשים שיודעים לחבוש או לבצע הנשמה מפה לפה עשויים להרגיש חסרי-אונים מול אדם הסובל מהתפרצות כעס, דמעות או ייאוש. העובד עשוי לאבד שליטה על עצמו, מסיבות אישיות או כאלו הקשורות לעבודה. עליך להיות מוכן לפעול.

הזדמנויות ליישום

לעתים קרובות, דיכאון רגשי ניתן לזיהוי בקלות. לדוגמה: מתקבלת שיחה המדווחת על פציעה חמורה של בן משפחה. העובד עלול להתעלף, לבכות או להפוך לחסר-אונים, או שהסימנים יהיו פחות ברורים. עם זאת, עליך לפעול. באופן כללי, כל מצב רגשי הפוגם ביכולתו של העובד לתפקד מחייב עזרה ראשונה רגשית עד להשגת עזרה מקצועית.

דוגמה

1. ב9- בבוקר, העוזרת של גילה מילר יושבת מדוכדכת ליד שולחנה. עובד אחר ניגש למילר ומספר לה שלכרמית יש בעיות רציניות בבית. מילר מבינה שיש צורך בפעולה.

היא מבקשת מכרמית להיכנס למשרדה וסוגרת את הדלת. העוזרת מתמוטטת מיד על הספה ומתחילה להתייפח. מילר מתיישבת לידה, לוקחת את ידה ומנסה להרגיע אותה. לאחר דקה או שתיים, כרמית נרגעת קצת, והבוסית שלה אומרת, "תני לי לעזור לך. ספרי לי מה קרה." בסופו של דבר הסיפור יוצא החוצה. אחיה הצעיר של כרמית נעצר באותו בוקר בחשד לאחזקת סמים. "זאת הפעם הראשונה. מה יקרה איתו עכשיו?"

מילר מביעה את אהדתה ושואלת, "האם את רוצה ללכת הביתה?" להפתעתה, כרמית אומרת שהיא מעדיפה להישאר בעבודה. המנהלת מבטיחה סודיות מוחלטת. כרמית עובדת עד שעות הצהרים, ואז מבקשת רשות ללכת הביתה. כאשר היא מגיעה למשרד למחרת בבוקר, מילר מקפידה להתעדכן במצב. "הישגנו עורך-דין," אומרת כרמית. "הוא לא חושב שהמצב כל כך גרוע. תודה."

2. קולות רמים במסדרון מושכים את תשומת ליבו של המנהל ראובן אגמי, וכאשר הוא מגלה את מקור הקולות הוא רואה שני בחורים צעירים מחדר הדואר מכים זה את זה. אגמי מתערב במהירות, ובעזרתם של הצופים, מפריד בין הנצים. הוויכוח חוזר לרמת הצעקות, קהל מתאסף.

"הוא גנב חמישים שקל מהמגירה שלי," קובע אחד מהם, רועד מזעם.

"הוא השתגע לגמרי," עונה השני.

אגמי מבין שיש כאן שתי בעיות. הראשונה היא להרגיע את המצב, והשניה היא ליישב את נושא חמישים השקלים. הוא מחליט שהבעיה השניה תטופל על-ידי מנהל חדר הדואר. הוא פונה אל העובד המרוגז.

"בוא איתי," הוא אומר, ומוביל אותו למשרדו. העובד פותח בנאום השמצות על החשוד, ואגמי נותן לו להוציא כל מה שמעיק עליו. ואז הוא מציין שאין כל הוכחה, רק חשד לעבירה ומוסיף שבעית הכסף תטופל מאוחר יותר. "כרגע," הוא מציין, "עליך להבין שמשרדי החברה אינם זירת היאבקות. אם יש לך טענות, פנה בבקשה לבוס שלך." אחר כך הוא מצלצל ומבקש מהממונה להצטרף אליהם. כאשר זה מגיע, הוא מסביר מה התרחש ומסכם, "עכשיו זה תלוי בך, גדעון," והממונה מלווה את העובד הרגוע מחוץ למשרד.

איך ליישם

הסיכון העיקרי בטיפול במצבים עמוסים מבחינה רגשית הוא להימנע מתפקיד הפסיכיאטר. אם ההתנהגות היא קיצונית, יש לדאוג מיד לעזרה רפואית. אולם, כל עוד התפרצות הרגשות היא במגבלות הנורמליות, כמו כעס מוצדק או דכאון מסיבה הגיונית, סביר שתוכל לעזור. במקרה השכיח, אתה פשוט נוקט בפעולת עצירה. עם חלוף המשבר המיידי, המשך הטיפול, כמו השגת עזרה מקצועית, תלוי בחומרת המצב. בכל המקרים, יש להקפיד על סודיות. להלן כמה המלצות:

בכי או התנהגות קשורה

1. הפגן את דאגתך. הבהר את רצונך לעזור.

2. קח את העובד למשרדך או למקום פרטי אחר.

3. תן לעובד זמן לחזור לעצמו. אל תלחץ עליו. השתמש בצליל קול שקט ואוהד.

4. שאל, "מה קרה?" אל תתעקש לקבל תשובה.

5. שאל, "איך אוכל לעזור?" אם התשובה היא נענוע של הראש, או "אתה לא יכול," אמור, "תן לי סיכוי." אם ההתנגדות נמשכת, תן לענינים להירגע. הצע לעובד מים או משקה קל.

6. אם העובד מסביר את הגורם לדמעות, הקשב והבע אהדה והבנה. אל תשפוט ואל תיתן הוראות. אם המצב חמור, הצע את האפשרות של עזרה מקצועית.

7. לאחר שהשלווה חוזרת, תן לעובד בחירה בין חזרה לעבודה או יציאה מוקדמת מהעבודה.

8. בדוק לאחר זמן מה כדי להפגין ענין מצידך וכדי לדעת כיצד העובד מסתדר.

כעס, או התנהגות קשורה

1. התייצב בפני אותו אדם בנוקשות והבהר את סמכותך.

2. היה נוקשה מבלי להגיב בכעס. הבהר את כוונתך להרגיע את הענינים לפני נקיטת פעולה כלשהיא.

3. שוחח עם העובד בפינה או בחדר נפרד.

4. שאל מה הסיבה לכעס. אל תיתן עידוד להשמצות. נסה להשיג את העובדות בלבד.

5. הקשב לתלונה. זה יעזור בהרגעת המצב.

6. יכול להתרחש היפוך רגשות אם העובד מתחרט על התפרצותו. היה מוכן להתמודד עם בושה או כניעות. הקל על התחושה בכך שתבטיח לו, "זה קורה לכל אחד לפעמים."

7. אם נראה שיש צורך בעזרה מקצועית, הצע זאת אבל הימנע מהמשפט, "כדאי שתיפגש עם פסיכולוג," או משהו דומה. זה כבר רומז על איבחון של התנהגות בלתי-נורמלית, דבר שיוביל בודאי להתנגדות. ההצעה צריכה להינתן בטאקט. נקיטת הפעולה תלויה בעובד.

ייאוש

1. שוחח עם העובד בפרטיות.

2. אל תשפוט את מצבו של העובד. אמור, "אתה נראה מדוכא. משהו לא בסדר?" אתה עשוי לקבל תשובה שלילית. אולם כדאי להתעקש עוד קצת. הצע באופן ידידותי ש"מצב הרוח הזה לא מתאים לך. אני רוצה לעזור."

3. אל תעצור דמעות. בדרך כלל בכי הוא אמצעי רצוי להקלה.

4. אם ההיכרות שלך עם העובד רומזת על גורם רציני לדכאון, הצע לו "לשוחח על הדברים עם מישהו מקצועי." אם בחברה שלך יש מחלקה רפואית או שירות רפואי חיצוני, הצע ביקור והשאר את משימת הפניית העובד למקור העזרה לאחות או לרופא.

כמו בדוגמה של חדר הדואר, הבוס הישיר של העובד צריך להיכנס לתמונה בשלב מוקדם. זוהי אחריותו. כאשר יש תגובות מאחרים, אל תיתן עידוד לרכילות. היעד העיקרי שלך הוא הושטת עזרה במהירות, על-פי הצורך. מעקב נוסף ייעשה באופן הטוב ביותר מחוץ לשטח החברה על-ידי אנשים שהוכשרו לכך.

 

 

< startspan -->

Copyright © 2007.Meir Liraz. All rights reserved .