לדף הראשי

אומנות הניהול

 

כנסו לדף הפייסבוק שלי - קבלו ספר במתנה

תוית "טעות אנוש"

"טעות אנוש", זהו ההסבר השכיח לתקלות במקום העבודה. כאשר מאבחנים מקצועיים - פסיכולוגים ומהנדסים - ניתחו את אבחנת ה"טעות אנוש", הם גילו שבתוית זאת נעשה לפעמים שימוש כתחליף לממצאים מדויקים יותר. נמצא גם כי התגובות ל"טעויות אנוש" הן נזיפות ואיום בענישה שאינם אמצעי הרתעה אפקטיביים. חקירה מעמיקה יותר העלתה שהרבה תקלות ספציפיות שהיו ניתנות לטיפול, מתחבאות מאחורי התוית "טעות אנוש". להלן רשימה של סיבות אפשריות לתקלות במקום העבודה המוסוות על-ידי שימוש במונח המקובל.

העובד...:

* לא פעל על-פי ההוראות

* לא קיבל הוראות נכונות

* לא פעל על פי הכללים וההנחיות

* הפר שיטות עבודה בטיחותיות

* לא פעל לפי נהלים תקניים

* לא הקדיש תשומת לב לעבודתו

* לא היה מרוכז, דעתו לא היתה נתונה לעבודה

* לא צפה את הפעולה או התנועה

* לא הקפיד על לבישת ציוד מגן אישי

* לא חשב קדימה ולא תכנן פעולות עתידיות

* לא חזה את התוצאות של פעולותיו

* לא לקח בחשבון את יכולתו או מגבלותיו הפיזיות

* היה חסר את הכישורים הדרושים לעבודה

* לא הכיר את מגבלות החוזק או תכונות אחרות של החומרים

* עשה שימוש לא נכון בכלים או בציוד

* לא הסתכל

* לא חשב

* היה חסר גישה קונסטרוקטיבית לעבודה

* לא היה פיקוח על עבודתו

* דיכא עוינות

* אחרות

בניגוד ל"טעות אנוש", מרבית הפריטים שברשימה ניתנים לתיקון.

הזדמנויות ליישום

כל התקלות בעבודה או השגיאות המאובחנות כ"טעות אנוש" צריכות להיחקר והגורמים להם להיבדק כפי שמציעים המומחים.

דוגמאות

1. עובדת חדשה מסיימת את שבוע עבודתה הראשון בתקלה: היא מקלקלת הדפסה של חומר מיוחד שנועד לחוברת פרסומית. המפקח שלה מספר לבוס שלו שהעובדת מרושלת ונראה שאינה משתלבת בעבודה. המנהל חוקר את המקרה ולומד שהמפקח לא נתן לעובדת הוראות מתאימות.

2. המנהל דורון גולני מתרגז פעם נוספת על דן, המתכנת המבריק שלו אשר לפחות פעם אחת בחודש מסתבך בתקלה כלשהיא. "פשוט לא אכפת לו," הוא מסיק ומנסה להחליט פעם נוספת האם הצלחתו של דן מצדיקה את התקלות המתרחשות מפעם לפעם. אולם עמית לעבודה לו הוא מספר על הבעיה אומר שהתקלות של דן אינן נובעות מחוסר זהירות. גולני מזמין את דן לשיחה ארוכה בה דן מתפרץ לבסוף, "איך תסביר את העובדה שלמרות שאני בכיר כאן, תמיד מטילים עלי את המשימות הגרועות ביותר ותמיד אני מצליח לסדר את הענינים ולמרות זאת מתייחסים אלי כמו אל שאר המתכנתים? וזה כולל גם את המשכורת והמענקים שלי." עכשיו המנהל רואה שההתנגדות של דן מסבירה את התקלות. האבחנה החדשה שלו: התקלות של דן משקפות תיסכול ורצון לנקמה. גולני מתחיל בפיתוח פתרונות למצב.

איך ליישם

אל תתייחס ל"טעות אנוש" כאל סיבה קבילה לעבודה בלתי-קבילה. בכל פעם שההסבר הזה עולה בראשך, השתמש ברשימת הסיבות כחומר למחשבה ולאיבחון מחדש של המצב.

 

 

< startspan -->

Copyright © 2007.Meir Liraz. All rights reserved .