לדף הראשי

אומנות הניהול

 

כנסו לדף הפייסבוק שלי - קבלו ספר במתנה

אפקט זיגרניק

פסיכולוגים תעשייתיים חקרו את הצורך ב"השלמה", כלומר שאיפתו של הפרט להשלים משימה שבביצועה התחיל. דחף זה להשלמה קרוי "אפקט זיגרניק" על שם החוקר שממצאיו מסבירים מדוע אנשים נוטים להתנגד להפרעות.

הזדמנויות ליישום

תופעת זיגרניק מבהירה התנהגות בלתי-צפויה בזירת העבודה, כמו:

* מדוע אנשים אינם אוהבים "להחליף סוסים באמצע הדרך"

* מדוע חלק מהעובדים יישארו שעות נוספות - מבלי להתחשב בתשלום שיקבלו, כדי לסיים פרויקט שהתחילו

* מדוע עובדים מתנגדים לעתים להפסקת משימה אחת והתחלת משימה חדשה, ואפילו כאשר הקדימות הגבוהה יותר של המשימה החדשה אינה מהווה סיבה מספקת.

בעיות אלו נמצאות בתחום התיזמון והטלת המשימות בהם מימצאיו של זיגרניק עשויים לעזור.

דוגמאות

1. המנהל יונתן כץ מקבל הודעה ממחלקת המכירות לזרז הזמנה לחלפים לטלוויזיות עבור לקוח חשוב. הוא יוצא למפעל כדי לעצור את הפועלים בעבודתם הנוכחית ולומר להם לזרז את ההזמנה המסוימת. חלק מהם מושכים בכתפיהם ומתחילים בביצוע השינוי, אולם דני פרנק ניגש אליו ואומר, "נשארה לי רק שעה אחת כדי לסיים את העבודה הראשונה. האם אני יכול לסיים מה שהתחלתי?" עובד נוסף ניגש אליו עם אותה בקשה. כץ אומר להם שהם חייבים לעבור למשימה השניה. מאחר ומעולם לא שמע על זיגרניק, הוא ממלמל לעצמו, "אני לא מסוגל להבין למה הם עושים מזה ענין. זה לא עולה להם כסף."

2. המנהלת אורנה רביד אומרת למנהלת המשרד: "אנחנו חייבים להוציא את הדואר המיוחד הזה עד סוף היום."

מנהלת המשרד אומרת, "בואי נראה, העבודה תימשך שלוש וחצי שעות, עכשיו שתיים בצהרים ואנחנו יכולים לעבוד עד חמש. נסתדר."

רביד אומרת, "אם החשבון שלי נכון, תצטרכי עזרה כדי לעמוד בזמנים."

מנהלת המשרד, עובדת ותיקה, אומרת, "הצוות שלי יספיק." היא אינה מכירה את המונח המקצועי לכך, אבל היא מכירה את הרעיון. היא הפעילה את אפקט זיגרניק לטובתה. הצוות, המומרץ עקב הצורך בהשלמה, יעשה מאמץ נוסף כדי להשלים את העבודה במועד.

איך ליישם

להלן הדרכים להימנע מהצדדים השליליים של אפקט זיגרניק וכיצד להפיק תועלת מהצדדים החיוביים:

1. גבש מסורת של גמישות. מנהל אחד אומר, "מהרגע הראשון שהעובד נכנס למשרד, אני מבהיר שסדר העבודה שלנו נתון לשינויים ללא הודעה מוקדמת. ברגע שהם מבינים שהדבר החשוב אינו הנוחות שלנו אלא זאת של הלקוחות, הם אינם מתווכחים על שינוי בקדימויות."

2. היה יצירתי בנוגע למועדים אחרונים. "אני מנסה להתאים את יעדי הזמן עם ההפסקות הקבועות לארוחות, לסוף השבוע וכו'," אומר המפקח. "ובאמת, היעדים נעשים יותר מוחשיים וניתנים להשגה." אותו מנהל מנסה לקבוע יעדי משנה בנקודות נוחות ולא דוקא בזמנים שמשמעותם השארת העבודה בלתי-גמורה למשך הלילה או סוף השבוע. עצירת העבודה בזמן קבוע מאפשרת עצירה חלקה והתחלת עבודה קלה יותר.

3. הסבר את השינוי. משפט הסבר בנוגע לסיבה בגללה יש להחליף משימות יכול לדלל את השפעתו של אפקט זיגרניק. רק מעט עובדים לא יבינו את הצורך המעשי המתואר במשפט, "לקוח חשוב מבקש מאיתנו..."

קדימות היא אחד מהגורמים הבסיסיים לאפקט זיגרניק. שיתוף העובדים בהכנת סדר העבודה - שמשמעותו גם סידור מחדש - יתרום לרמה גבוהה של שיתוף פעולה וביצועים.

 

 

< startspan -->

Copyright © 2007.Meir Liraz. All rights reserved .