לדף הראשי

אומנות הניהול

 

כנסו לדף הפייסבוק שלי - קבלו ספר במתנה

ניהול לפי יעדים

ניהול לפי יעדים הוא טכניקה להשגת הסכמה בין מנהלים והכפופים להם לגבי היעדים, המטרות והתקנים שהעובדים אמורים להשיג כדי שלהם ולממונים עליהם יהיה אמצעי מדידה יותר כמותי ואוביקטיבי של טיב ביצועיהם.

תפישה

טכניקת ניהול לפי יעדים מבוססת על תפיסה שפורשה במקורה על-ידי פיטר דרוקר ודאגלס מקגרגור.

בספרו "מעשה הניהול", כתב פיטר דרוקר:

ניהול אפקטיבי חייב לכוון את החזון והמאמצים של כל המנהלים כלפי יעד משותף. הוא חייב להבטיח שהמנהל הבודד יבין את התוצאות המתבקשות ממנו. הוא חייב להבטיח שהממונה יבין מה לצפות מכל אחד מהמנהלים הכפופים לו. הוא חייב להניע כל מנהל למאמצים מירביים בכיוון הנכון. ותוך מתן עידוד לסטנדרטים גבוהים של מיומנות, הוא חייב להפוך תקנים אלה לאמצעי להשגת מטרות הביצועים העסקיים ולא למטרות בפני עצמם.

בספרו "הצד האנושי של הארגון", פיתח מקגרגור את תפיסתו של "תיאורית x ותיאורית y" (ע"ע תיאורית x תיאורית y של מקגרגור). תאוריה x היא התפיסה המסורתית שהאדם הממוצע אינו אוהב לעבוד ושואף להימנע מאחריות. תאוריה y היא תפיסתו של מקגרגור האומרת שכאשר יש להם הזדמנות, אנשים לא רק יקבלו את האחריות אלא גם יחפשו אותה. מכאן הוא הגיע להצהרה האומרת:

העקרון המרכזי הנובע מתאוריה y הוא של שילוב: יצירת תנאים שיאפשרו לחברי הארגון להשיג את יעדיהם באופן הטוב ביותר על-ידי הכוונת מאמציהם לקראת הצלחת המפעל.

תהליכים

תהליכי הניהול על-פי יעדים הם:

1הכפופים מסכימים עם מנהליהם על יעדי עבודתם - מובעים כמטרות או תקני ביצוע לכל תחום-מפתח של תוצאות. היעדים הפרטיים תואמים את יעדי היחידה והארגון ומוגדרים בדרך שתדגיש את תרומתם להשגת תוכניות המחלקה והחברה. במידת האפשר, היעדים הם מכומתים ותוכניות לשיפור העבודה מפותחות יחדיו כדי להצביע על הדברים אותם צריך הפרט לתרום ליחידה ועל תוכניות החברה לביצועים משופרים.

2. הביצועים נסקרים במשותף על-ידי המנהלים והכפופים להם כדי להשוות תוצאות עם היעדים והתקנים שהוגדרו.

3. המנהל והכפוף לו מסכימים על התחום בו דרושים השיפורים ועל האופן בו יושגו התוצאות הטובות ביותר, ובמידת הצורך, מגדירים מחדש מטרות ותקנים.

תועלות

לדברי ג'והן האמבל, ניהול על-פי יעדים הוא מועיל משום שהוא:

מערכת דינמית השואפת לשלב בין רצונה של החברה להבהיר ולהשיג יעדי רווח וצמיחה עם הצורך של המנהל לתרום ולפתח את עצמו. זהו סגנון תובעני ומספק לניהול העסק.

מאחר והוא מתמקד בתוצאות, ניהול על-פי יעדים מתמודד עם הפונקציה החיונית של הניהול שהינה השגת יעדים מוגדרים באמצעות פעולות.

 

 

< startspan -->

Copyright © 2007.Meir Liraz. All rights reserved .