לדף הראשי

אומנות הניהול

 

כנסו לדף הפייסבוק שלי - קבלו ספר במתנה

מורה רוחני

מורה רוחני הוא מושג הקשור ליצירת מערכת יחסים בין עובדים בכירים וזוטרים למטרת פיתוח קריירה. המורה הרוחני הוא המחזיק בעמדה הבכירה יותר בסולם ההיררכיה והפגין דרגה מסוימת של הצלחה ארגונית. כך, "בן החסות" יכול להנות מהמידע של המורה הרוחני ועצתו. המורה הרוחני מעוניין בצמיחת הקריירה של מספר עמיתים צעירים ומוכן להקדיש זמן ואנרגיה נפשית כדי לסייע להם. המורה הרוחני זוכה לסיפוק והכרה מהסיוע לבן חסותו. בארגונים מסוימים מדריכים אלו מקבלים גמול מוחשי תמורת מעורבותם ביחסי הדרכה אישית.

יתרונות ההדרכה אישית

ברור כי העובדים הזוטרים מפיקים את מירב התועלת מהחסות וההדרכה האישית. אולם, המדריכים עצמם והארגון ככלל קוצרים אף הם את הפירות. אחדים מהיתרונות שיחסים עם מורה רוחני מספקים לבן החסות הם:

היטמעות בארגון. מורים רוחניים יכולים לסייע לעובדים חדשים ללמוד מהן הנורמות של הארגון, להבין את התרבות המיוחדת של הארגון המסוים ולטפל במדיניות החברה. אין כל דרך אחרת, מאשר הסתכלות במשך הזמן, ללמוד על היבטים חשובים של מקום העבודה, ללא עזרת עובד וותיק ומפולפל בארגון.

חלוקת מידע. מורה רוחני יכול לספק מידע "פנימי" שבן חסות אינו מסוגל להשיג בקלות כה רבה או במהירות כזו, באמצעים העומדים לרשות המורה הרוחני. המורה הרוחני יכול לשמש כנתיב ישיר להעברת מחשבות הממונים ותגובותיהם. בן החסות הנבון יאזין בקשב רב, יכבד את האמון שביחסים וישמור בסוד על המידע הסודי שהמורה הרוחני ימסור לו.

הזדמנויות לצמיחה בקריירה. התפקידים הרבים והחשובים שמבצע המורה הרוחני משתלבים זה בזה ויוצרים הזדמנויות לצמיחה בקריירה של בן החסות. מורים רוחניים יכולים לסייע לעמיתים צעירים להציב יעדים, לתכנן קריירה ולפתח כישורים הדרושים לקידום הקריירה. הם יכולים למנות בני חסות לפרויקטים חשובים, להבליט את נוכחותם בארגון, לדבר בשבחם בפני אחרים ולהציגם בפני אנשי מפתח בארגון.

תמיכה והבנה. מדריכים רוחניים הם ידידים במקום העבודה. הם יכולים להקשיב לבעיות, להרגיע פחדים ולחזק את בטחון בן החסות. כיוון שמדריכים רוחניים הם עמיתים מנוסים יותר שניתן לתת בהם אמון, הם יכולים להטות אוזן קשבת לדאגות ולהציע אהדה ועצה.

משמשים כמופת. אנשים שהצליחו בארגון יכולים לשמש כמופת לעובדים חדשים. בן חסות נבון לומד מהתבוננות בהתנהגות ובתגובות המעודנות ביותר של מורהו הרוחני ומשלב את שלמד בהתנהגותו.

מורים רוחניים יכולים גם הם להפיק תועלת מיחסיהם עם בני חסות. הראייה הרעננה של הכשרונות הצעירים יכולה להציב אתגר לעובדים מבוגרים יותר ולהניעם. בן חסות יכול לסייע לעובד בכיר להתעדכן בהתפתחויות חדשות בתחום או לשפר מיומנות מיושנת. בני חסות יכולים לספק למדריכים רוחניים מידע אודות כפיפים, שעובדים אחרים לא היו מוסרים, מתוך התנגדות לחלוק מידע שלילי עם ממונים. בני חסות מוכשרים תורמים לתדמית המורה הרוחני. עובד בכיר שסייע לפיתוח "כוכב" חדש חולק ביוקרה ובמעמד הבולט שזכה לו בן החסות עקב הצלחתו. בן החסות מדבר בשבח המדריך ומעניק לו הערצה וכבוד. זה שואב סיפוק מעצם העברת מידע, דעות ותבונה וכאשר הוא נוכח לדעת כיצד רעיונות זוכים להמשכיות. ישנם ארגונים שהפכו את תהליך ההדרכה האישית הזה לרשמי ומעניקים גמול כגון ארוחת ערב חגיגית להכרה במדריך, נסיעות במתנה או מימון פרויקטים לאלו המוכנים לשמש כמורים רוחניים בארגון.

ארגונים נהנים כל אימת שמטפחים כישרון. עובדים שקיבלו הדרכה אישית לומדים מהר יותר, ההתערות החברתית שלהם בארגון קלה יותר וסיכויי הצלחתם משופרים. באמצעות ההדרכה אישית, מנוצלים כשרונותיהם של עובדים צעירים ונשמרים ההנעה והכישורים של עובדים וותיקים יותר. כך, עובדים ארגונים מצליחים לצמצם תחלופת עובדים ולממש פוטנציאל גדול יותר של משאבי אנוש.

נושאים של הדרכה אישית בין המינים

ישנם ארגונים המשתמשים בהדרכה אישית כדי לסייע לנשים הניצבות בפני אתגרי קריירה מיוחדים בארגונים שמרנים. להלן דוגמאות לדינמיקה של יחסי הדרכה אישית בין המינים שיש לטפל בהם, כדי שהדרכה מסוג זה תצליח בארגונים.

נשים אחדות מדווחות על קשיים להיעזר במדריכים גברים כמופת בתפקיד. מה שנחשב במקום העבודה כמתאים לגבר יתכן ואינו נחשב כמתאים לאשה. לכל הפחות, אשה שהיא "בת-חסות" צריכה לסגל דגמי התנהגות של הגבר המדריך, כדי להתאימם לסגנונה. מערכת היחסים בין מדריך גבר ובין אשה בת-חסותו עשויה לחזק תפקידים סטריאוטיפיים המבוססים על הכוח הגברי והתלות הנשית. במערכת יחסים של הדרכה כאשר המינים מנוגדים עשויים לצוץ אינטימיות ומיניות. לעתים קרובות, מערכת יחסים כזו בין שני המינים גורמת יותר שימת לב וטינה מצד עמיתים לעבודה, בהשוואה ליחסי מדריך-מודרך, בין אותם המינים. עובדים עשויים להפוך לחשדנים ולפרש לא נכון את מניעיו של מנהל בכיר, המתעניין באופן מיוחד בעובדת צעירה יותר.

קשה להציע תרופות לבעית הסטריאוטיפים של תפקיד האשה ומתחים מיניים היכולים להשפיע על יחסי הדרכה בין המינים. מדריכים, בני חסותם וארגונים צריכים לכל הפחות להיות מודעים לסיבוכים אפשריים כגון אלו ולהבטיח שההדרכה תקל על צמיחת הקריירה ולא תציב לה מכשולים.

טיפוח ההדרכה האישית בארגונים

הדרכה אישית היא היבט של פיתוח משאבי אנוש. כדי לעודד זאת, על ארגון לקשר בין הדרכה אישית ובין מאמץ הפיתוח הכולל של הארגון בתחום משאבי אנוש. אם החברה רק משלמת מס שפתיים לנושא חשיבות העובדים, ההדרכה האישית תיכשל. בארגון צריכה להתקיים תרבות ארגונית התומכת בהדרכה אישית. סביבה של עבודת צוות טובה יותר ליחסים אלו מאשר סביבה של תחרות אישית.

מנהלים צריכים להכיר בתהליך ההדרכה האישית, תפקידיו ויתרונותיו. תוכניות חינוכיות יכולות להבהיר את נושא ההדרכה האישית וללמד כישורי תמיכה כגון, הקשבה, אימון, ייעוץ, הנעה ומתן משוב.

ניתן לשלב את פונקצית ההדרכה האישית בתוך קביעת יעדים וקריטריונים של הערכת ביצועים, למנהלים. אם אתה מודע לצורך להדריך עובדים זוטרים וניחנת בכישורי הדרכה, תוכל להקצות חלק מזמנך לפעילות זו. באופן דומה, אם ההדרכה הופכת לפונקצית ניהול בארגונך, מערכת הערכת הביצועים תוכל לבחון את הצלחתך בהדרכת אחרים ולגמול לך בהתאם.

ארגונים המחוייבים לנושא ההדרכה האישית יכולים להנהיג תוכנית רשמית של הדרכה אישית על ידי הפצת מדיניות וקביעת נהלים ל"שידוך" בין עובדים בכירים וזוטרים. אולם, ההשתתפות בתוכנית זו צריכה להיות רשות ולא חובה. כדי שתוכנית הדרכה אישית תצליח, המדריך והמודרך חייבים להרגיש שאין עליהם כפייה במערכת יחסים זו. לאחר שהעובדים יביעו עניין, המערכת הרשמית יכולה לעודד פיתוח יחסי הדרכה אישית. צריך להיות מנגנון לסידור מחודש של זוגות בלתי-מתאימים ולהערכת האפקטיביות של תוכנית הדרכה רשמית.

 

 

< startspan -->

Copyright © 2007.Meir Liraz. All rights reserved .